Høje priser, dårligt serviceniveau og kedelige turistattraktioner. Det er blot nogle af kritikpunkterne fra udenlandske turister, der lægger deres ferie i Danmark.
Det viser en ny rapport fra regeringens såkaldte vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi. Og Danmark skal derfor blive bedre til at gøre en ferie i kongeriget til en god oplevelse for de udenlandske besøgende.
Professor og forsker i innovation og turisme ved Syddansk Universitet, Anne-Mette Hjalager, har siddet med ved bordet i vækstteamet, der nu kommer med otte anbefalinger, hvori der tilhører en række underemner, der skal trimme turistbranchen.
Hun vil ikke pege specifikt på én anbefaling, der skulle være vigtigere end andre, men hun understreger, at serviceniveauet lider under, at turisme er sæsonarbejde.
- Det er et problem, at det er så sæson-baseret. Du får nye medarbejdere ind hver evig eneste sommer, det er studerende og skoleelever, og de skal selvfølgelig først ind i, hvad det er for noget at yde en service, siger Anne-Mette Hjalager til Ritzau.
Professoren vurderer, at turistbranchens mange aktører skal blive bedre til at samarbejde på tværs, og derudover bør branchen tænke mere kreativt og nyskabende for at levere den gode oplevelse for turisterne.
- Danmark skal arbejde med nogle alternativer til turisterne, siger Anne-Mette Hjalager og fortsætter:
- Vi skal lave de her fantastiske apps, som gør at turisterne får en knaldgod service på deres mobiltelefoner og måske ikke nødvendigvis har brug for at tale med en fysisk person.
Ifølge Berlingske har Danmark siden finanskrisen mistet 1,8 procent af sine udenlandske overnatninger, mens Europa som helhed er gået frem med 5,4 procent.
Det betyder, at Danmark går glip af betydelig vækst, og dermed milliardvis af kroner, som man ellers har set i international turisme.
Ifølge en analyse i januar fra Dansk Industris fagblad, DI Business er danske andel af turister i Nordeuropa siden 2000 faldet fra 20 til 15 procent.
Turismen i Danmark havde sidste år en omsætning på 74,6 milliarder kroner.
/ritzau/