Forside

På eventyr på Azorerne

Foto: Læserne har blandt andet set Ildsøen og Tvillingesøerne.

39 læsere er med Klub FT på øgruppen Azorerne.

Tirsdag 23. august 2011: Ankomst og høj sol:
39 glade og forventningsfulde gæster fra Lolland og Falster drog meget tidligt af sted mod Azorerne. Alt forløb efter planen, og vi ankom til Azorerne ved 10-tiden lokal tid. Vores værelser var ikke klar, så vi kædte om til lidt lettere sommertøj og gik ud for at se nærmere på omgivelserne, indtil der var informationsmøde klokken 14. De fleste fik sig vist en lille lur - nogen under mødet, mens andre ventede til værelserne var klar. Det var ikke mange timers nattesøvn, det var blevet til.

Onsdag 24. august. Gåsegang og velkomstmiddag:
Næsten alle gæster havde valgt at starte ferien med en lille ekstra udflugt, som bød på gåsegang gennem Ponta Delgadas smalle gader. Vejret viste sig fra sin bedste side, og vi fik set mange skønne steder i byen. Det store New Zeelandske juletræ med sine mange luftrødder, der hænger som tykke koste ned fra grenene, er helt utroligt. Både en af Portugals rigeste kirker, og byens hovedkirke fik et besøg, og Frugt og Grøntmarkedet så vi også nærmere på. De flot dekorerede fortove og meget andet blev krydret med spændende historier om livet på Azorerne. Aftenen blev sluttet af med en dejlig velkomstmiddag, så nu er vi godt rystet samme.

Torsdag  25. august. Så god som ny
Trods regn meget af dagen var vejret med øst-holdet i dag. Vores guide Anne Mette havde planlagt dagen til mindste detalje, og selv vejret fik hun næsten 100 procent styr på. Minuttet efter vi havde sat os til rette i bussen, begyndete det våde vejr - og to minutter inden vi nåede 1. stop brød solen frem. Vi startede med at nyde et flot udsigtspunkt, hvor landskabet tog sig ud fra skønneste side. I regn kørte vi mod næste stop, som var en teplantage. Mens det regnede, gik vi rundt og så den meget gammeldags men spændende teproduktion. Vejret holdt lige en lille pause, mens vi gik ud i bussen, iden det brød løs igen, mens vi kørte mod det skønne vandfald ved en af rastepladserne. Vi gik igen rundt i strålende sol og nød de pragtfulde omgivelser. Endnu en rasteplads blev besøgt i solskin. Det viste sig at være en sand oase - en hel lille blomsterpark, hvor man kan sidde og grille og nyde sin mad - en noget mere spændende rasteplads end dem, vi kender fra vores breddegradder.
Ud på eftermiddagen var det tid til frokosten - en noget speciel en af slagsen. Mange fik deres livs første møde med Cozido'en, og den fik da ogsåen blandet modtagelse. Cozido er forskelligt slags kød, rodfrugter, kål og pølser som er trykkogt i dybe cementrør ned i de varme kilder, hvor de har stået godt dækket til af jord i 5-7 timer. Alle syntes det var spændende at prøve, men nogle tallerkener var mere fyldte end andre, da de blev båret ud.
Efter frokost stod den på en tur rundt i den utroligt smukke Terra Nostra Park. Anne Mette fortalte levende og spændende om nogle af de mange træer og blomster... og for at være helt ærlig, så måtte paraplyerne lidt frem under parkrundturen. Solen skinnede dog snart igen, og mange af gæsterne satsede påat komme hjem som 20 år yngre, så de tog en dukkert i Ungdommens Kilde i Parken. En tur i det meget varme og jernholdige vand gør underværker, og de var næsten ikke til at kende igen.
Vi sluttede dagen af med et besøg ved Furnas krateret, hvor de boblende og kogende kilder , de såkaldte Caldeiras, vidner om den vulkanske aktivitet i området. Det var her, vores frokost var blevet tilberedt.
Ved 19-tiden var vi tilbage på hotellet efter en lang men spændende dag.

Fredag 26. august - På nye eventyr:
På programmet står der fridag, men alligevel er mange af gæsterne stået tidligt op for at tage på delfin- og hvalsafari.
For de gæster, som brugte fredag formiddag på Atlanterhavet, var der gevinst. De så en masse delfiner og også småhvaler blev spottet. Det var en kæmpe oplevelse at se de mange delfiner svømme og springe omkring båden. Andre gæster brugte fridagen ved poolen, i byen eller i en af byens parker.

Lørdag  27. august - Ildsén og Tvillingesérne:
Lørdag drog vi atter tidligt af sted på nye eventyr. I dag var det den vestlige del af øen, som ventede os. Vi startede på en ananasplantage, hvor vi hørte om den lille frugts lange rejse fra rod til frugt. Op til 1 1/2 år tager det at modne en ananas p`Azorerne.
Næste stop var en keramikfabrik, som på gammeldags vis fremstiller alverdens ting. Alt fra kaffestel til sjove dyr, vaser og kakler.
At der er udsædvanligt smukt på Azorerne, fik vi endnu engang bekræftet i dag. Anne Mette, vores guide, formåde atter at styre os gennem de lave skyer, så vi saåden ene vidunderlige udsigt efter den anden. Højdepunkterne var Ildsøen og Tvillingesøerne. Også Caldeira Velha-vandfaldet og elefantklippen var helt utrolige. Dagen bød selvfølgelig også på alt godt til maven og ganen, hvor en lille - ikke programsat - likørsmagning sneg sig ind. Søndag er det søndag og kirketid....

Gæsterne vender hjem til Danmark tirsdag 30. august ved 18-tiden.

• Foto: Læserne har blandt andet set Ildsøen og Tvillingesøerne.
Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Guldborgsund

Claus Meyer lykkelig: Slår dørene op i "sin elskede by"

Danmarks dyreste lokum? Lokal toiletbygning vurderet til flere millioner

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

31-årig mand stikker læge på psykiatrisk afdeling med en kniv

Guldborgsund

Formand går af: "Det sandede til i selvfedme og uforsonlighed"

Uheld på Sydmotorvejen: Person kørt på sygehuset

Sport

NFC smidt på sommerferie med våd klud i ansigtet

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer

Øv! Lokalt OL-håb misser EM-guld

Indland

Borgere får sendt nye beredskabsråd som digital post

Lokal nyt

Forsvarsminister: Danskerne skal kunne klare sig selv i tre dage i krisesituation

Vil spolere oprykningsfesten i Esbjerg

Kæmpe fest på Torvet blev et tilløbsstykke: Se alle billederne

Lolland

Stor cykelfest i byen: Lukker flere veje lørdag

Vejret

Åh nej: Masser af regn på vej - frygter skybrud på Sydhavsøerne

112

Fandt benzindunk: Natlig brand er formentlig påsat

Tyskland med storsejr i EM-åbning

Indland

Tiltalt for Meng-drab skrev brutale noveller om bortførsler

Nykøbing

Påvirket mand kørte cyklist ned: Politiet søger vidner

Lokal nyt

Verdensstjerne kommer til Lolland

Guldborgsund

"Han var nødt til at tage hjem fra arbejde, fordi han blev så rørt"

112

Brand i ovn hev brandmændene ud af sengen