De danske skoleelever skal have deres sommerferie, men det er ikke sikkert, at de får deres afgangsprøver.
Det fastslår børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S), dagen efter KL og Finansministeriets lockout af lærerne ramte samfundet.
- I allersidste konsekvens kan man være nødt til at gøre standpunktskarakteren til prøvekarakter. Det er den allersidste udvej, for forhåbentlig er det muligt at give eleverne den kompenserende undervisning, de skal have, siger ministeren til Politiken.
Den melding vækker vrede hos professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet.
- Jeg synes, det er direkte uanstændigt, hvis politikerne ikke griber ind og sørger for, at eleverne kan gå til afgangsprøve. Så må man sige skråt op med den danske model og tage den op til overvejelse senere, siger han til Ritzau.
Afgangsprøverne har ikke betydning for elevernes adgang til ungdomsuddannelserne, og ministeren har flere gange garanteret, at lockouten ikke vil forhindre nogen i at drage videre i uddannelsessystemet efter sommerferien.
Men professoren mener alligevel, at prøverne er vigtige.
- Det er kronen på værket, når man har gået 10 år i skole. Det er første gang, at eleverne prøver det her, og 95 procent af eleverne skal prøve det mange gange senere, og derfor har prøverne en funktion i at træne eleverne, siger forskeren.
Han vurderer dog samtidig, at ministerens udmelding er "spil for galleriet", og at regeringen vil gribe ind i konflikten inden for et par uger.
Hos Danske Skoleelever mener man ikke, at afgangsprøverne i sig selv er voldsomt vigtige.
Formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle, kan dog godt forstå ministerens prioriteter.
- Jeg synes, det ville være unødigt meget bøvl, hvis vi skulle afvikle prøver eller undervise i sommerferien. Så er det nemmere at se gennem fingre med, at børnene mister noget undervisning, siger formanden.
Han forventer, at regeringen vil strække sig langt for at afvikle afgangsprøverne, også selvom konflikten skulle fortsætte forbi 2. maj, hvor de skriftlige prøver starter.
/ritzau/