Da advokatundersøgelsen af DSB og pr-bureauet Waterfront onsdag blev fremlagt i Transportministeriet, stod det sort på hvidt, at der er blevet lavet profiler på udvalgte folketingsmedlemmer.
Men det er at ødsle med skatteborgernes penge, mener Kristian Pihl Lorentzen, der er trafikordfører for Venstre og en af de politikere, som har fået udarbejdet en profil om sig.
- Jeg synes, at den såkaldte personprofil, der er lavet på mig og andre politikere, er total spild af penge. Det er selvfølgelig uacceptabelt, at en statsejet virksomhed går ud og bruger penge på sådan noget pjat, siger Kristian Pihl Lorentzen til Ritzau.
I profilen om trafikordføreren står der blandt andet, at han "i virkeligheden har det problem, at han mener, at han selv kunne være minister." Derudover beskrives han som "det mest vidende og engagerede medlem af udvalget".
Profilen er dog det rene sludder ifølge Kristian Pihl Lorentzen selv.
- Det er en gang sniksnak, der står i de politiker-profiler, siger han og tilføjer:
- Det er jo bare noget med at stikke fingeren i vejret og se, om der er en vind. Det kan jeg ikke tage seriøst.
Kristian Pihl Lorentzen tror, at politiker-profiler er et udbredt fænomen i kommunikationsvirksomheder, men han understreger, at statsejede selskaber bør tænke sig om og bruge en mere ærlig og direkte kommunikation til politikere og borgere.
- Den her sag har jo afdækket, at det er en uacceptabel praksis for en offentlig virksomhed, siger han.
Trafikordføreren føler sig ikke som en brik i DSB eller Waterfronts lobbyisme for at påvirke hans politiske idéer.
Men han håber, at sagen har fået DSB og andre virksomheder til at kommunikere anderledes i fremtiden og nedtone brugen af pr-virksomheder.
- Hvis DSB's direktør vil tale med mig, så kan han bare invitere på en kop kaffe. Der behøver man ikke at have Waterfront eller andre som mellemled. Det er også ganske gratis og koster kun kaffen, siger Kristian Pihl Lorentzen.
/ritzau/