Flertallet af vælgerne mener, at kommentatorerne fylder for meget i mediedækningen af valgkampen, viser måling
Danskerne har fået nok af politiske kommentatorer, der vender og drejer hver eneste træk, politikerne tager.
67 procent af vælgerne er enige eller delvist enige i, at medierne har fokuseret for meget på partiernes strategi og spin og for lidt på det politiske indhold, viser en måling foretaget af Epinion for SF Ungdom.
- Kommentatorerne har fået utrolig god taletid i denne valgkamp. Og deres yndlingsområde er jo at diskutere strategi og spin, siger Mark Ørsten, leder af journalistuddannelsen på Roskilde Universitet.
Mark Ørsten følger dækningen af valget tæt, og han er enig med flertallet af vælgerne. Han påpeger, at antallet af kommentatorer eksempelvis på web-tv er steget.
- Det er balancen mellem kommentatorer og politisk substans, den er gal med, siger Mark Ørsten.
TV2 News reklamerede i ugerne op til valget med, at: "når valget kommer, glemmer vi alt andet".
Det har i høj grad været tilfældet, mener Peter Bro, som er leder af journalistuddannelsen på Syddansk Universitet.
- Min fornemmelse er, at vi har fået for meget af alting. Vi har haft en valgkamp, hvor medierne har været til stede alle steder.
- De har sendt nyheder ud i døgndrift, så jeg tror simpelthen folk har fået en overdosis valgkamp, siger Peter Bro.
Dog mener Peter Bro også, at medierne faktisk har behandlet meget politisk indhold.
- Vi har fået meget politisk indhold. Jeg tror, man skal mange år tilbage i en valgkamp, for at se så mange store politiske uenigheder og se så stor vilje fra politikerne om at stå frem og kæmpe for, hvad de mener.
Som en positiv udvikling i mediernes dækning af valgkampen hæfter Peter Bro sig ved, at medierne har taget kritikken fra tidligere valgkampe til sig.
- Det viser sig ved nye programmer, der faktatjekker politikernes udtalelser som blandt andet DR's Detektor og Politikens Faktapatrulje, siger Peter Bro.
/ritzau