Frem til 14. september skal der være sporarbejde på en 1.145 meter lang strækning gennem Eskilstrup by. Lars Slipsager står for sikkerheden, og for ham er projektet nærmest en hyggetjans.
eskilstrup Hvor meget sporarbejdet vil påvirke trafikken og folks nattesøvn, må de kommende dage vise, men mon ikke der allerede er en del mennesker, som er blevet mødt af en afspæring ved overgangen Vestergade/Søndergade i Eskilstrup. Banedanmark er i gang med at udskifte jernebaneskinner og sveller på en strækning fra Sørup Å til et stykke efter Tårngade.
Alt i alt skal der arbejdes på en strækning på 1.145 meter gennem byen.
Sikkerheden under sporarbejdet, som varer til 14. september, står Lars Slipsager for. Hans titel er SR-arbejdsleder for sikkerhedsfirmaet Malus.
- Arbejdet her betyder jo først og fremmest, at overkørslen (Vestergade/Søndergade) bliver lukket helt ned. Der vil blive sat et 1,80 meter højt byggepladshegn op, fortæller Lars Slipsager.
- Folk må i stedet bruge den anden overgang.
- Vi forventer, at vi kun vil arbejde om dagen de første dage, men senere vil vi komme op på at arbejde døgnet rundt, siger sikkerhedslederen.
Arbejdet kræver mange folk. Blandt andet en flok tyske arbejdsfolk, som er specialister i at lave spor- og jernbanearbejde. De kan klare meget af arbejdet manuelt.
Jernbanesvellerne, der skal udskiftes, er fra 1958 og af træ, og i stedet skal der lægges nye af beton. Skinnerne er af noget nyere dato, og så skal der også lægges en ny bund på strækningen med granitsten. Sikkerheden kræver, at arbejderne mindst holder sig 1,75 meter fra nabosporet.
Togtrafikken gennem byen vil næsten ikke blive berørt af sporarbejdet, men togene må dog sætte farten ned til 40 kilometer i timen, når de kører igennem arbejdsområdet.
- Det betyder ikke noget for togtrafikken. Der kommer ikke forsinkelser for sådan et lille stykke, siger Lars Slipsager.
For ham og de andre banebisser på projektet er sporarbejdet i Eskilstrup en mindre opgave.
- Det her er nærmest en lille hyggetjans, som er klaret på lidt over 14 dage, siger han.
Fordelene for Eskilstrup, mens sporarbejdet står på, kan diskuteres, men Lars Slipsager fortæller, at når arbejdet er færdigt midt i september, så er jernbaneoverkørslen ved Vestergade/Søndergade også blevet fornyet, for den skal nemlig pilles op, mens byen får nye skinner.