STORSTRØMMEN: Når den nye Storstrømsbro er taget i brug, skal den gamle bro tages ned. Og den kan få et nyt liv som cykelbro i Aalborg.
Det foreslår arkitektfirmaet By og Landskab fra Nakskov. Det har i gennem længere tid samarbejdet med Vejdirektoratet om, hvordan materialer fra den gamle brug kan genbruges på forskellig vis. Blandt andet er der planer om, at de gamle bropiller af beton skal nedknuses og bruges i cykelstier og til at forstærke digerne med, ligesom der er planer om at genbruge materialer til at skabe nye stenrev til gavn for fiskelivet i Storstrømmen.
Men også de store stålkonstruktioner kan genbruges, og da By og Landskab samtidig arbejder med cykelprojekter i Aalborg, er idéen opstået: at fragte to af broens mindre buer til Aalborg, hvor de kan bruges til at skabe en 600 meter lang gang- og cykelbro over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby.
- Aalborg Kommune har i mange år haft på ønskesedlen at få en cykelbro på tværs af Limfjorden. Og det er væsentligt billigere at genbruge end at bygge nyt, siger By og Landskabs direktør, Philip Rasmussen.
Sparer 70 millioner
Aalborg Kommune budgetterer således med, at en cykelbro vil koste 350 millioner kroner. Men By og Landskab anslår, at Aalborg ved at genbruge Storstrømsbroen kan få en cykelbro for omkring 280 millioner kroner - altså omkring 70 millioner kroner billigere.
De 280 millioner kroner inkluderer støbning af nye bropiller i Limfjorden, nedtagning og fragt af de to stålbuer og en istandsættelse af dem. Forslaget er således, at de skal slibes og males røde, så cykelbroen kan ende med at blive ligeså ikonisk som Golden Gate Bridge i San Francisco.
Hvor den istandsættelse skal ske henne ligger ikke fast, men Philip Rasmussen nævner, at det kan blive på Masnedø, i Nakskov eller måske Lindø ved Odense.
- Projektet er forberedt så godt, det kan, i forhold til miljøforbehold. Men vi skal have fundet ud af, hvordan den bliver pillet fra hinanden, og hvor den i givet fald skal sættes i stand, siger Philip Rasmussen.
Har 200 millioner klar
Nordjyderne er i øvrigt godt i gang med at rejse de nødvendige midler. Aalborg Kommune er selv parat med de første 100 millioner kroner, ligesom PFA og entreprenørfirmaet A. Enggaard - der sammen er ved at udvikle et boligprojekt, der vil få gavn af cykelbroen - tilsammen er klar med andre 100 millioner kroner. Kommunen har derfor søgt staten om de resterende 150 millioner kroner i støtte.
Men hvis By og Landskabs estimat holder vand, er der altså ikke brug for helt så mange millioner. Og ejeren af den gamle Storstrømsbro bakker i øvrigt helt generelt op om idéen med at genbruge, fortæller Philip Rasmussen.
- Vejdirektoratet er enormt positivt, siger han og fortæller, at Vejdirektoratet er forpligtet af en lov til at fjerne den gamle bro og i princippet blot kunne vælge at sende den opgave i udbud og vælge den billigste løsning.
- Men det har vist sig at være et lykkeligt samarbejde, hvor man gerne vil bruge materialerne til andre ting, bemærker han og tilføjer, at projektet også inkluderer en betaling til Vejdirektoratet, da stålet har en vis værdi.
Papirer skal skubbes
Og selvom den gamle Storstrømsbro er nedslidt, kan den altså godt bruges til det planlagte projekt.
- Det er klart, at broen ikke kan holde til de internationale togforbindelser mellem Tyskland og Skandinavien, men i en fremtid som cykelbro med caféer, der er den fin. Den skal bare kunne belastes af et brandslukningskøretøj, renovation eller en ambulance. Og det er ikke stålet, der er problemet i den gamle bro, det er betonnet, fastslår Philip Rasmussen.
Om projektet så rent faktisk bliver til noget, må vise sig.
- Det kræver selvfølgelig en lang periode, hvor der skal skubbes papirer, for at få det på plads. Og det vil være mærkeligt, hvis ikke det er en sag, der også mødes af nogle skeptiske synspunkter, forudser Philip Rasmussen.
Men formanden for Folketingets transportudvalg bakker op om idéen. Det kan man se i denne video, som By og Landskab har produceret: