NYKØBING: - Planen ser ud til at holde. Byggeriet går, som det skal.
Sådan lyder det fra Jacob Borring Møller, direktør i Biltema Danmark A/S, efter at man netop har holdt statusmøde for opførelsen af cirka 7.000 kvadratmeter nyt varehus på Eggertsvej vest for Guldborgsundcentret.
- Det ser ud til, at vi kan slå dørene op 4. november, tilføjer direktøren med tilfredshed og en anelse lettelse i stemmen.
Varehus-projektet i Sundby har nemlig været gennem en del udsættelser og udfordringer.
Faktisk havde man regnet med at være i drift allerede i begyndelsen af 2022. Men corona, mangel på håndværkere og en længere proces med nedrivning af den tidligere produktionsskole på området er altsammen faktorer, som har fået tidsplanen til at skride markant.
Nu er byggeriet endelig i fuld gang.
Chefen klar
Den kommende chef for varehuset er også klar. Det er Brian Keller, nuværende chef for Biltema i Slagelse, der 1.august overtager det nye lokale varehus og dermed i øvrigt rykker hjem til Lolland-Falster også arbejdsmæssigt.
Han og familien flyttede allerede i efteråret til Rødby.
I perioden fra august frem til åbningen skal der blandt andet ansættes medarbejdere af forskellig slags. I alt omkring 50 personer. Ikke alle på fuld tid.
Ny strategi
Nykøbing-varehuset bliver seneste skud på stammen i en målrettet vækstsatsning i Biltema A/S. Sidste år åbnede man eksempelvis i Thisted, Herning og Kalundborg.
Her og i Nykøbing er det altså varehuse i den store skala. Men i en ny strategiplan med fokus også på de største byer ser det til gengæld ud til, at man vil satse på at rykke ind i allerede opførte, mindre lokaler.
- Hvis vi vil ind centralt i byer som København og Aarhus, og det vil vi, er det ganske enkelt nærmest umuligt at finde arealer, hvor vi kan bygge egne, store varehuse. Derfor bliver opskriften mindre butikker på måske 2.000 kvadratmeter i eksisterede lokaler med den ønskede beliggenhed, forklarer Jacob Borring Møller.
Men de kommende kunder her i området får altså "den store model".
Lavpris
Direktøren er i øvrigt ikke betænkelig ved at åbne nyt i en periode med dalende købekraft hos forbrugerne og pres på detailhandelen generelt.
- Vi er i lavpris-segmentet, og kunderne har fokus på pris, så vi klarer os bestemt ikke så dårligt i øjeblikket, siger Jacob Borring Møller.
Jacob Borring Møller, direktør, Biltema Danmark A/SVi er i lavpris-segmentet, og kunderne har fokus på pris, så vi klarer os bestemt ikke så dårligt i øjeblikket.
Biltema oplyser selv, at man i de danske forretninger har 19.000 varenumre inden for områder som bil, motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor/teknik, byggeri og værktøj.
Butikskæden er etableret i 1963 i Linkøping i Sverige og har nu cirka 150 varehuse i Norden.