NYKØBING: Som et led i opgraderingen af jernbaneforbindelsen til og fra Femern Bælt-tunnelen skal der bygges en bro med et ekstra jernbanespor henover Guldborgsund ved siden af jernbanesporet på Kong Frederik IX's Bro i Nykøbing.
Det forberedende arbejde har været i gang i et stykke tid, og nu begynder det også for alvor at blive synligt for trafikanterne på broen, at der sker ting og sager.
Tidligere på ugen var det østgående vejspor - fra Lolland mod Nykøbing - periodevist snævret ind fra to til en vognbane, og det vil gentage sig flere gange i den kommende tid, fortæller byggeleder Hans Christian Lollike fra Banedanmark, der er bygherre på broprojektet.
- I går (torsdag, red.) støbte vi den første af de i alt 29 bropiller, som skal bære broen. Det arbejde vil fortsætte i de kommende to-tre måneder. Når vi er helt oppe i omdrejninger, regner vi med at kunne støbe to-tre bropiller om ugen, forklarer byggelederen.
Helt konkret foregår arbejdet sådan, at man først borer det hul i havbunden, som bropillen skal stå i. Derefter borer man stålrør ned, som man derefter fylder med beton.
Når bropillen er støbt færdig, fjerner man stålrøret igen og går i gang med det næste hul, som derefter fyldes med beton - og sådan fortsætter processen, indtil alle 29 bropiller er støbt.
I den forbindelse er det nødvendigt at spærre den ene vognbane på broen i retning ind mod Nykøbing for at få plads til de maskiner, der skal pumpe beton ned i stålrøret.
Indsnævringer to dage om ugen
Hans Christian Lollike fortæller, at der typisk vil være indsnævringer af vejbanen to hverdage om ugen, mens støbearbejdet står på. Præcis hvilke dage kan han dog ikke sige, da det afhænger af, hvor hurtigt arbejdet skrider frem.
- Vi håber, at vi kan påvirke morgentrafikken mindst muligt. Vi har lavet en fleksibel afspærring, som hurtigt kan flyttes frem og tilbage, for vi ved godt, at Brovejen er er meget trafikeret, siger Hans Christian Lollike.
Byggelederen fortæller, at 24 af de 29 bropiller bliver støbt parvis i 12 par, mens de sidste fem skal understøtte den broklap, der skal være, så lystsejlere og anden skibstrafik stadig kan passere broen.
Når de 12 bropille-par er støbt færdig, bliver næste delprojekt at forbinde de to piller, som hvert par består af. Derefter skal de brofag, som jernbaneskinnerne til sin tid skal ligge på, støbes. Det arbejde kommer til at foregå på den byggeplads, som er blevet etableret ved Prinsholmvej overfor sukkerfabrikken.
- Vi har etableret et rigtig godt samarbejde med MT Højgaard (som har totalentreprisen på byggeriet, red.). Vi regner med, at byggeriet er færdigt i april 2026 - dog uden elmasterne til togene. De kommer senere, oplyser Hans Christian Lollike.
Der er beskæftiget cirka 50 timelønnede medarbejdere på brobyggeriet i øjeblikket - både lokale og folk udefra.