KRAGHAVE: Krydset mellem Gaabensevej og Skovalléen ligner ikke sig selv. Engang stod Bangsebroskovens træer på begge sider, men for at gøre plads til en rundkørsel er mange træer fjernet. Og husene bag kan nu nyde udsigten til tung trafik frem for naturidyl.
Og larmen fra trafikken kommer ikke til at blive forhindret af en støjskærm, forklarer Neal David McMullan, projektleder i Vejdirektoratet og ansvarlig for anlægsfasen af projektet.
- Der har ikke været bevilliget til en støjskærm, og derfor har vi ikke bygget den, siger han.
De fældede træer
Et flertal i Folketinget pegede juni 2021 på 0+-alternativet frem for to andre og noget dyrere opgraderinger af E55. I den alternative løsning er støjværnene ligesom træerne skåret væk.
Men om der kommer mere støj, når træerne er fældet, kan Neal David McMullan "ikke svare på":
- Det vil kræve en professionel vurdering, men man vil tænke, at når man fjerner træer, vil det påvirke støjen, siger han.
Den larmende løsning
Vejdirektoratets egne tal viser, at 0+-alternativet larmer væsentligt mere end de andre løsninger med fire støjværn ved vejen.
Opgraderingen af E55
Den 9,4 kilometer lange vejstrækning mellem Sydmotorvejen og Nykøbing er præget af pendlertrafik til og fra Nykøbing, færgerne i Gedser, og i sommeren belastes den også af trafik til og fra sommerhusene i Marielyst.
Ifølge Vejdirektoratet nærmer strækningen sig i perioder kapacitetsgrænsen, og den tunge trafik medvirker til et øget antal uheld.
I forbindelse med Infrastrukturplan 2035 vedtog regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne at gennemføre en opgradering af strækningen
Det betyder, at to kryds udbygges.
Det drejer sig om krydset på Gaabensevej (E55)/Skovalléen/Gaabensevej, hvor der skal anlægges en rundkørsel samt gennemfartsspor/shunt i nord- og sydgående retning. Og om krydset på Nykøbingvej (E55)/Eskilstrup Vestergade, hvor der skal anlægges et signalanlæg.
Projektet er lige nu i udbud. Anlægsarbejdet forventes at begynde i maj 2024 og være færdig i 2024.
I den mindst larmende vil 116 boliger blive belastede af støj i 2040, mens tallet i den valgte er helt oppe på 215.
Men der er også stor forskel i prisen på de forskellige løsninger.
Hvis vejen bliver udbygget til fire eller tre spor med støjværn kommer det til at koste over 450 millioner kroner. Mens 0+-alternativet med rundkørslen ved Skovalléen og et lyskryds ved Eskilstrup er over 400 millioner kroner billigere.
Støjvold eller støjværn
Støjen fra de mange biler generer Kraghave Beboer og Grundejerforening, der har sendt en klage til Vejdirektoratet. Beboerne kæmper for, at der kommer et støjværn, som afskærmer dem fra larmen.
Men beboerne kommer også med en alternativ løsning. Mellem beboerne og den nye rundkørsel ligger et gammelt stykke vej, og jorden fra rundkørslen og andre lignende projekter kunne bruges til at bygge den lyddæmpende vold, foreslår grundejerforeningen.
Men det afviser Neal David McMullan:
- Hvis man skal lave en løsning med en støjskærm eller støjvold, skal det være projekteret, og det er det ikke, forklarer han.
Om der skal komme et støjværn eller ej, ligger i sidste ende hos politikerne i Folketinget. Og Kraghave Beboer og Grundejerforening har også sendt klagen til Transportudvalget, som den håber at få foretræde for i løbet af april.