Snakken går livligt, en rejsende pakker sin burger op fra McDonald's, mens en tredje lukker øjnene og synker ned i det lune sæde.
Klokken er 02.26 en kold fredag nat i februar. Lollandsbanens nattog fra Nykøbing har netop sat kursen mod Nakskov.
11. december sidste år kørte det første nattog på Lollandsbanen. Frem til 26. februar har 1.030 personer benyttet nattogene i weekenderne.
Det oplyser Movia til Folketidende.
Flest kunder fredag
Den mest populære afgang er fra Nykøbing.
- Natten mellem fredag og lørdag er der flest kunder med på afgangen klokken 02.26 fra Nykøbing Falster, mens der er færrest med på afgangen klokken 03.24 fra Nakskov. Mellem lørdag og søndag har de to afgange fra Nykøbing Falster medtaget stort set samme antal kunder, mens det laveste antal kunder er på nattoget fra Nakskov klokken 01.29, forklarer Mie Rajcic, som er driftsdirektør i Lokaltog.
Festlige kunder
Hvilke udfordringer er der?
- Vi har evalueret natafgangene med vores lokomotivførere og billetkontrollører, og de fortæller, at det går godt. Meldingen er, at kunderne er feststemte og i højt humør, men at det i det store hele foregår stille og roligt. Så indtil nu har vores eneste udfordring været, at der er behov for ekstra opmærksomhed omkring rengøringen af nattogene, men det var forventeligt og er ikke kommet som en overraskelse, siger Mie Rajcic.
Sikkerhed og sammenhængskraft
Nattogene på Lollandsbanen blev blandt andet indført for, at unge fra byerne på Lolland-Falster kunne komme trygt frem og tilbage om natten.
Nattogene er indført som et toårigt pilotprojekt.
Hvad koster det at indsætte de ekstra nattog?
- Det toårige forsøg med nattog blev besluttet med en forventning om, at de ekstra natafgange årligt vil tiltrække 11.500 passagerer. Såfremt det mål bliver indfriet, er det vurderingen, at driften af nattogene kommer til at koste 315.000 kr. årligt i offentlig tilskud, som deles ligeligt mellem Guldborgssund Kommune, Lolland Kommune og Region Sjælland, siger Mie Rajcic.