Fremtidens stormflods-hændelser forventes at blive mere ekstreme på grund af klimaforandringerne, og derfor vil Vejdirektoratet forbedre den nuværende kysbeskyttelse omkring Guldborgsundtunnelen, der fører Sydmotorvejen under sundet mellem Lolland og Falster.
Vejdirektoratet har derfor ansøgt Kystdirektoratet om tilladelse til at etablere en ny stensætning på Falster-siden af tunnelen, hæve de eksisterende diger og etablere nye diger eller hæve terrænet i baglandet på begge sider af tunnelen.
- Det gør man for at forbedre sikringsniveauet af digerne og forhindre, at tunnelen overskylles bagfra og bliver oversvømmet i stormflodssituationer, hvor der er forhøjet vandstand og risiko for bølgeoverskyl, hedder det blandt andet i den 49 sider lange ansøgning, som ingeniør- og rådgivningsvirksomheden Rambøll har lavet på vegne af Vejdirektoratet.
Konkret ønsker man at hæve digerne mod nord og vest, så det kan modstå en vandstand på 3,75 meter over normalen og mod syd til 2,90 meter over normalen. Forskellen skyldes ifølge ansøgningen, at bølgerne fra nord er større, end de er fra syd.
Den nye stensætning på Falster-siden skal ifølge ansøgningsmaterialet placeres på den nordlige side af tunnelen i forlængelse af det nuværende dige og skal kunne modstå en vandstand på tre meter over normalen.
Nye diger
De nye diger, eller forhøjelse af terrænet, inde i landet skal på Falster-siden anlægges på sydsiden af nedkørslen til tunnelen i forlængelse af det nuværende dige, og det samme er tilfældet på Lollands-siden. På begge sider skal det kunne modstå en forhøjet vandstand på 2,2 meter.
Vejdirektoratet og Rambøll foreslår, at de nye diger eller terrænhævningen på land opbygges med en lerkerne med et 10 centimeter muld-lag, der tilsås med græs. Græsset skal være modstandsdygtigt overfor saltvandspåvirkning.
De nye diger kommer til at krydse mindre lokalveje to steder, og her foreslår man, at der laves en ny vej over diget.
I forhold til renoveringen af de nuværende diger har Rambøll og Vejdirektoratet foreslået tre forskellige løsningsmodeller: Etablering af en ny spunsvæg i det eksisterende lerdige eller montering af stålplader på de eksisterende spunsvægge eller, at man bygger en betonvæg ved tunnelportal for at sikre mod erosion og bølgeoverskyl.
Hele projektet er i øjeblikket ude i offentlig høring frem til 26. januar.