NYKØBING: Kong Frederik IX's Bro hen over Guldborg Sund bliver meget snart skue for en stor byggeplads, når broen skal udvides med en ny klapbro. Det meddeler Banedanmark i et skriv til naboerne til broen.
"Arbejdet med den ny bro begynder i august 2023. Vores arbejde bliver synligt i lokalområdet og kan i perioder påvirke dig som nabo", står der i meddelelsen.
Som det længe har været planen, skal broen udvides, for den kommende Ringsted-Femern bane skal være dobbeltsporet, og der skal derfor bruges et ekstra spor hen over sundet, så kapaciteten på jernbanes øges.
Den nuværende bro fejler ikke noget og vil derfor blive bevaret, så den nye klapbro vil blive bygget parallelt med Kong Frederik IX's Bro, sådan så de to broer til sammen bliver dobbeltsporet.
I forbindelse med arbejdet på den nye bro vil Banedanmark også etablere en arbejdshavn.
"I midten af august starter vi med at etablere en midlertidig arbejdshavn, hvorfra elementerne til broen kan sejles ud. Det indebærer, at der bankes spunsvæg ned, og som nabo til arbejdet kan man opleve, at dette vil støje i perioder. Som udgangspunkt forventer vi at udføre støjende arbejde i dagtimerne for at genere vores naboer mindst muligt, skriver Banedanmark.
I forbindelse med byggeriet vil vejtrafikken også blive påvirket i perioder. Sker det, vil Banedanmark informere via skilte og informationsbreve.
Tidsplan for byggeriet
- Netop nu er Banedanmark i gang med etablering af arbejdspladser tæt på broen.
- I August 2023 etableres en arbejdshavn ved Prinsholmvej, hvorfra broelementerne sejles ud.
- I efteråret 2023 begynder etableringen af bropiller i Guldborg Sund og støbning af brodæk.
- I begyndelsen af 2025 bliver broklappen hejst på plads.
- I 2024-2025 anlægges det nye jernbanespor hen over broen.
- I de følgende år arbejdes der på at elektrificere broen og installere nyt digitalt signalsystem på broen.
Fakta om RIngsted-Femern Banen
Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny, klimavenlig transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029.
Når Femern-banen står klar, kan man køre med klimavenlige eltog mellem København og Hamburg på 2.30 timer.
I årene frem mod åbningen opgraderer og moderniserer Banedanmark den cirka 115 kilometer lange strækning mellem Ringsted og Holeby, så pendlere og passagerer får en moderne jernbane med hurtigere og klimavenlige tog.