Kombineret indsats skal mindske fravær på folkeskoler.
GULDBORGSUND Fraværet blandt elever på kommunens folkeskoler er samlet set blandt landets højeste, men der er store forskelle på skolernes fravær. Nogle skoler har mere end dobbelt så højt fravær som landsgennemsnittet, mens andre skoler ligger under landsgennemsnittet.
Der er også forskel på, hvordan skolerne håndterer fraværet. Nogle skoler sætter hårdt ind mod fravær med blandt andet digital kontrol med automatisk besked om fravær til forældrene, mens andre skoler har en mere afslappet tilgang til fravær.
Men fremover bliver indsatsen for at mindske fraværet og højne fremmødet mere ensartet på kommunens folkeskoler. Det har kommunens børn, familie og uddannelsesudvalg besluttet.
- Der kommer en overordnet strategi, hvor vi vil tage udgangspunkt i erfaringerne fra hver skole. Det vil vi nu bede skolebestyrelserne om at arbejde videre med, siger udvalgsformand Simon Hansen (S).
Det, der blandt andet skal arbejdes videre med, er en større grad af inddragelse af forældrene, når deres børn har fravær. Samtidig skal hver skole gennemgå hver enkelt elevs fravær og kategorisere fraværet som blandet andet såkaldt forundringsfravær, hvor eleven bliver væk få gange uden grund, til alvorligt fravær, hvor eleven ofte bliver væk fra skolen. I hver kategori er det systematiseret, hvordan skolen skal forholde sig til fraværet. Det kan blandt andet være ved at indsætte psykologbistand. Alle skoler skal bruge samme procedure.