Hvis man kører rundt i Nykøbing i disse dage, vil man måske have lagt mærke til, at der flere steder er lagt et par tynde kabler tværs over vejen. Det gælder blandt andet i Fejøgade på havnen, hvor det ovenstående billede er taget, og på Prinsholmvej.
Kablerne er koblet op til et system, som er en form for tælleapparat, der registrerer, hvor mange biler, der passerer - og det kan også skelne mellem eksempelvis personbiler og lastbiler.
Det er firmaet ATKI, som på foranledning af Guldborgsund Kommune har lagt kablerne ud. Det er sket i samarbejde med det rådgivende ingeniørfirma Rambøll.
- Vi er ved at få lavet en trafikmodel for hele Nykøbing i forbindelse med det store havneudviklingsprojekt, og derfor tæller vi trafikken. Ud fra de tal hjælper Rambøll os med at lave en fremskrivning af trafikudviklingen, som de forventer, at den vil se ud om 10-12 år, når havnen efter planen er fyldt med boliger, forklarer udviklingskonsulent i Guldborgsund Kommune, Nina Raun Munk.
I dag er vejen langs erhvervshavnen stor og bred, men planen er, at vejens forløb i forbindelse med havneudviklingsprojektet skal ændres, så den bliver smallere og ikke indbyder til at køre så stærkt.
- Men for at have sammenhæng mellem den faktiske trafikbelastning og vores forestilling om, hvordan området skal se ud, er det nødvendigt med nogle tal på trafikmængden. Og de tal, vi får, bliver lagt til grund for den trafikmodel, som Rambøll laver, hvor de byudviklingsprojekter, vi kender, er indarbejdet.
- Det er en balance mellem at lave en trafikplan, der fungerer, og at vi får nogle byrum omkring havnen, der er rare at færdes og være i, fortæller Nina Raun Munk.
Hun understreger, at der fortsat skal være plads til biler i byen:
- Forudsætningen er, at der skal være adgang ind og ud ad byen med bil, siger hun.
Tællekablerne skal ikke kun bruges i forbindelse med havneudviklingsprojektet, og derfor vil man også kunne finde kabler andre steder i Nykøbing.
- Når vi nu er i gang, er det fint at få nogle trafiktal for hele byen, så vi har dem liggende til andre fremtidige trafikprojekter, forklarer Nina Raun Munk.