"Vi smøger ærmerne op": Rektor vil have ny uddannelse til Nykøbing

Morten Pape Nielsen, der er rektor for Nykøbing Katedralskole, mener som udgangspunkt den nye reform er god. Det er dog ikke alt, han er helt tilfreds med. Arkivfoto: Ingrid Riis

Tirsdag aften landede aftalen om en ny uddannelsesreform. Nykøbing Katedralskoles rektor har sympati og forståelse for dele af reformen. Nu handler det om at "smøge ærmerne op", understreger han.

Offentliggjort Sidst opdateret

En ny ungdomsuddannelse ser om få år dagens lys. Når det sker, skal du også have et sekstal, hvis du vil ind på stx eller hhx. Og så er det farvel til 10. klasse, medmindre du for eksempel tager på efterskole.

Regeringen, SF og Dansk Folkeparti landede tirsdag aften en aftale om en ny uddannelsesreform.

Men er det en god eller en dårlig nyhed for gymnasierne?

For Morten Pape Nielsen, der er rektor for Nykøbing Katedralskole, er svaret ikke entydigt. Som udgangspunkt er den god, men det afhænger i sidste ende af, hvad fremtiden bringer, forklarer han.

- Hvis fremtiden viser, at vi (Nykøbing Katedralskole, red.) bliver en del af en epx-løsning, hvad vi meget håber på, vil det være en god nyhed. Hvis fremtiden viser noget andet, vil jeg være mere varsom med mine ord.

EPX til Katedralskolen

På to eller tre år skal den nye EPX-uddannelse forberede eleverne til erhvervsuddannelser og visse professionsbacheloruddannelser.

På Katedralskolen både tror og håber man, at epx'ere kommer til at gå hos dem.

- I forvejen uddanner vi rigtig mange til professionsuddannelser og har fantastisk dygtige lærere. Det, vi på nuværende tidspunkt kunne mangle, er nogle værkstedsfaciliteter. Vi vil meget gerne samarbejde med steder, der har dette. Ellers vil vi ikke være afvisende for at bygge det nødvendige.

- Med vores lærerstab og erfaring med at tackle unge med alle mulige forskellige baggrunde opfatter jeg os som meget konkurrencedygtige, siger rektoren.

Det hævede snit

En af de helt store punkter i den nye reform er, at partierne bag aftalen vil skærpe karakterkravet. Nu skal du have seks og ikke fem, hvis du vil ind på gymnasiet eller hhx.

Og det kan få stor betydning for et gymnasium som Nykøbing Katedralskole.

Da regeringen spillede ud med uddannelsesreformen tilbage i oktober, forventede Morten Pape Nielsen, at 30 procent af stx-eleverne ville falde fra, medmindre flere søgte ind.

Det tal har dog ændret sig lidt siden, og han forventer nu, at det kommer til at ligge på mellem 20 og 30 procent.

- Jeg glæder mig over, at det ikke er blevet et syvtal. Men jeg er helt ærligt ked af, at det er blevet skærpet. For nogle folkeskoleelever, som har ligget omkring femtallet, ved jeg, at der har været ret hård kamp. Det har givet anledning til gråd og lidt stressende omstændigheder på et tidspunkt, hvor man måske ikke har så meget brug for dette.

- Jeg tror ikke, det bliver mindre ved, at man hæver det til et sekstal.

"Vrøvl og sludder"

Morten Pape Nielsen forstår godt intentionen om, at det skal få flere til at starte på EPX'en, og at niveauet i gymnasiet skal hæves.

Men ifølge rektoren går de ikke rundt på Katedralskolen og taler om, at de har en "stor gruppe elever, som ikke er dygtige".

- Vrøvl og sludder. Hvis folk kommer herind og er indstillet på at kæmpe for det, og det er folk, så klarer de sig også godt. Så kommer de gennem med fine resultater.

Rektoren bifalder det

Rektoren understreger, at der er flere dele af reformen, han forstår og har sympati for.

Han bifalder blandt andet, at man ikke skal have langt til en uddannelse som EPX, og at man gerne vil give flere unge muligheden for "et godt uddannelsesungdomsliv".

- Vi smøger ærmerne op. Det er noget nyt, der starter, og som vi skal være en del af.

Den nye EPX-uddannelse og de øgede karakterkrav vil træde i kraft i skoleåret 2030/2031.