Fødevarestyrelsen forslag til ændring af kontrol med grisetransporter angribes skarpt fra flere sider.
Der vil gå ud over dyrevelfærden, hvis Fødevarestyrelsen forslag om en ændring af reglerne for direkte svinetransporter bliver gennemført.
Det mener både Dyrenes Beskyttelse og Socialdemokraterne, der raser over, at der med de nye planer kan gå helt op til 24 timer, fra at en grisebestand er blevet kontrolleret af en dyrlæge, til den læsses på en transport.
- Det er fuldstændig horribelt, at man på så følsomt et område kan finde på at overveje sådanne besparelser. Svinetransport har været det, der har været skyld i dansk landbrugs dårlige image de seneste år, siger dyrevelfærdsordfører Bjarne Laustsen (S).
Han har derfor allerede indkaldt til et dobbelt samråd med både fødevare- og justitsministeren.
I dag bliver svinetransporter, der skal køre direkte til udlandet, kontrolleret af en embedsdyrlæge kort inden afgang. Og sådan bør det fortsætte, siger dyrlæge og projektleder for dyretransport i Dyrenes Beskyttelse, Inger Lund Overgaard.
Hun har tidligere selv været kontrollant ved pålæsning af svinebesætninger, og er forfærdet over de nye tiltag.
- Hvis man kontrollerer dyrene op til 24 timer før pålæsning, så er det overordentligt vanskeligt at sikre, at dyrlægen har synet alle de dyr, der skal med på transporten, siger hun.
- Det vil være en markant forringelse af kontrollen med transporterne, og det kan have voldsomme konsekvenser for dyrenes velfærd, siger Inger Lund Overgaard.
Fødevareminister Henrik Høegh (V) forsikrer, at man ikke vil gå på kompromis med dyrevelfærden, men siger at han har "fuld tiltro" til Fødevarestyrelsens vurdering af muligheden for at ændre reglerne.
- Samtidig vil der, hvis forslaget godkendes, blive frigivet kapacitet, så vi kan foretage flere stikprøvekontroller - også på vejene, siger han.
Men ifølge Inger Lund Overgaard skal der en overordentligt stor ekstraindsats til, for at det vil batte.
- Fødevarestyrelsen foretager i dag bare 100 stikprøvekontroller årligt. Og det er det samlede tal for både direkte og indirekte transporter. Om man så mangedoblede det tal vil det slet ikke komme på niveau med kontrollen, der nu er tale om at fjerne, siger hun.
/ritzau/