Hver fjerde dansker kan ikke finde gennem forsikringsjunglen, når de skal anmelde en skade.
Tyveri, brand eller vand i stride strømme. Når uheldet er ude, gælder det ikke bare om at have en god forsikring, man skal også kunne overskue, hvordan skaden skal meldes og dokumenteres.
Og det kan mere end hver fjerde dansker ikke finde ud af, skriver 24Timer onsdag.
I en ny undersøgelse foretaget af YouGov for avisen siger 26 procent, at de har oplevet at opgive eller helt undlade at søge erstatning hos et forsikringsselskab, fordi det var for besværligt.
Og det tal overrasker Forbrugerrådet. Mads Mølgaard Braüner, der er jurist i Forbrugerrådet, siger:
- Jeg havde ellers en fornemmelse af, at forsikringsselskaberne var blevet gode til at ordne skader let over nettet eller telefonen. Men her er der jo ingen tvivl om, at alt for mange oplever det som så bureaukratisk og kompliceret at komme igennem med et erstatningskrav, at de helt opgiver det. Og sådan bør det ikke være.
Mads Mølgaard Braüner påpeger, at en oplagt årsag til, at forbrugerne ikke orker at søge erstatning, er de unødigt høje krav til dokumentation. Han mener, at forsikringsselskaberne burde have mere tillid til anmelderne.
Men den tilgang til skadesanmeldelser stiller Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i forsikringsselskabernes brancheforening, Forsikring og Pension, sig dog kritisk over for.
- Der er grænser for, hvor meget tillid man kan have. Vi ved, at der bliver forsikringssvindlet for mange hundrede millioner kroner hvert eneste år, og derfor er forsikringsselskaberne nødt til at være opmærksomme på, at det ikke er for nemt at kræve erstatning, siger han til 24timer.
Og manglen på tillid går tilsyneladende begge veje. I undersøgelsen svarer 15 procent af danskerne, at de generelt synes, det er svært at få forsikringsselskaberne til at dække deres tab, mens hele 20 procent siger, de har oplevet at blive nægtet en erstatning, de selv mente de havde ret til.
/ritzau/