Det kører slet ikke for det lukningstruede togselskab. DSB First i Danmark tabte 294 millioner kroner i 2010.
Datterselskabet DSBFirst er en klods om benet om DSB. Det fremgår af årsregnskabet fra den danske afdeling af DSBFirst for 2010.
- Tab hos det svenske søsterselskab er hovedårsagen til et underskud på 800.000 kroner - hver dag, skriver Ingeniøren på sin hjemmeside, ing.dk.
Netop i disse dage afgøres skæbnen for DSBFirst' aktiviteter i Sverige. Selskabet ønsker, at de svenske trafikkøbere underskriver en ny kontrakt, der skal sikre DSBFirst flere penge for at stå for driften af Øresundstogene i Sverige.
Sker det ikke, vil selskabet sandsynligvis blive lukket.
- Regnskabet tegner et billede af en virksomhed, hvor pengene fosser ud af kassen i en grad, så egenkapitalen ved årsskiftet var negativ, skriver ing.dk.
I 2009 havde DSBFirst et underskud på beskedne 1,5 millioner kroner. Det eksploderede i 2010 til 294 millioner kroner.
Blandt andet har DSBFirst i Danmark vinket farvel til et tilgodehavende på 190 millioner kroner i det svenske selskab ved at nedskrive beløbet.
- Samtidig høvler den nye ledelse 79 millioner kroner af den værdi, som selskabet har bundet i udstyr til togene, hvilket bidrager pænt til underskuddet, skriver ing.dk.
Situationens alvor fremgår af ledelsens kommentarer, anført af nyindsatte Gert Frost, til regnskabet. Den økonomiske udvikling levede i 2010 ikke op til det forventede, og det forklarer den miserable tendens i driftsindtjeningen, nævner ledelsen i sin beretning.
Ifølge ing.dk er regnskabet fyldt med forbehold om DSBFirst' overlevelse.
- Ikke bare skal svenskerne skrive under på en aftale, som vil gøre det dyrere at drive togene på deres side af Øresund.
Det skal også lykkes at overbevise EU om, at DSBFirst ikke skal tilbagebetale den statsstøtte, som selskabet ifølge kammeradvokaten allerede har fået, skriver ing.dk.
/ritzau/