Man bliver mere produktiv, hvis man får rørt sig på jobbet. Men alligevel er det kun otte procent af de beskæftigede danskere, der får tilbudt at motionere i arbejdstiden.
Det viser en ny undersøgelse fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) ifølge Magasinet Arbejdsmiljø.
Det ville ellers være et gode for virksomhederne, hvis de gjorde det muligt for deres ansatte at motionere i arbejdstiden.
Produktionsmålinger viser nemlig, at medarbejdere, der dyrker motion i arbejdstiden, leverer mindst ligeså stor en arbejdsindsats, som dem der ikke får rørt sig på jobbet - hvis ikke mere.
- Vi har både selvrapporterede data og produktionsdata, hvor vi måler produktiviteten direkte på computer, tastatur og mus.
- Og vi kan se, at selvom man bruger en time om ugen på at motionere, så når man det samme i arbejdstiden, som dem, der ikke motionerer, siger professor Gisela Sjøgaard fra forskningsenheden for Fysisk Aktivitet og Sundhed i Arbejdslivet på Syddansk Universitet.
NFA's undersøgelser viser, at hele 60 procent af de beskæftigede danskere slet ikke får motionstilbud fra deres arbejdsplads, mens 32 procent i det mindste tilbydes motion af arbejdspladsen uden for arbejdstiden.
Men ifølge Lars Andersen, der er professor ved NFA, er det afgørende, at tilbuddene foregår inden for arbejdstiden.
- Laver man bare et motionsrum i kælderen, så er det dem, der i forvejen træner, der går ned og bruger det. Også selvom det er i arbejdstiden, siger han og tilføjer:
- Men vi kan konstatere, at mange af dem, der ikke er aktive i fritiden, faktisk gerne vil lave elastikøvelser og småøvelser, så det er en måde at få dem med på.
I virksomheden Nord Advertising A/S, der ligger i Aarhus, har man valgt at sætte tid af til motion i arbejdstiden, fordi man netop ser det som en investering.
- Grundlæggende tror vi på, at motion gør en forskel. Vi kommer ud, clearer hovedet, og det kan være en kickstart til bedre vaner.
- Det skal ikke være en hemmelighed, at raske og friske medarbejdere er en bedre investering. Den her halve time er super dyr, men vi tror på, at det kommer tilbage, siger virksomhedens HR- og udviklingschef, Pia Pedersen.
/ritzau/