Kunstig intelligens er en computer, maskine eller software, der kan ting, som kun den menneskelige intelligens hidtil har kunnet.
Den simulerer altså menneskelig tænkning og adfærd.
Computeren kan træffe beslutninger selvstændigt eller udføre opgaver på egen hånd. Det gør den ud fra nogle systemer og regler, som den følger.
Kunstig intelligens opbygger også erfaringer på samme måde, som mennesker gør.
Det vil sige, at den husker systemer, som den tidligere har lært. På den måde bliver kunstig intelligens hele tiden klogere.
Det seneste år er kunstig intelligens stormet frem, og det har fået mange til at spekulere på, hvad den mon kan i fremtiden.
I en rundspørge, som Voxmeter har lavet for Ritzau, svarer 16 procent af de adspurgte, at de "i meget høj grad" eller "i høj grad" bekymrer sig om, at kunstig intelligens vil erstatte deres jobfunktion i fremtiden.
Allerede i dag møder vi kunstig intelligens i mange former:
* Smartphone-assistenterne Siri eller Alexa, som kan svare på spørgsmål eller skrive beskeder.
* Spamfiltre på e-mail.
* Sang- eller filmanbefalinger fra for eksempel Spotify og Netflix.
* Værktøjer til at overvåge farligt indhold og falske nyheder på sociale medier.
* "Samtale-bots" til at chatte med brugere på hjemmesider.
* Chatbots såsom "ChatGPT", hvor du kan få svar på alverdens spørgsmål.
* Teknologi til ansigtsgenkendelse.
* Diagnosticering af sygdomme ved at overskue store datasæt.
* Røntgenundersøgelser af eksempelvis brud på knogler og screening for brystkræft.
* Som teknologi i selvkørende biler.
Kilder: EU-Kommissionen, Etisk Råd, Faktalink.
/ritzau/