Madkulturen har udviklet sig voldsomt de sidste 30 år, men spaghetti med kødsovs har altid været et hit.
Madkulturen har udviklet sig drastisk gennem de sidste 30 år, og det afspejler sig også på Roskilde Festival.
Burgere og hotdogs har fået konkurrence fra sushi, vegetarretter og afrikansk mad, men der er stadig mad, der sælger lige så godt nu som for 30 år siden.
Dengang startede Himmelev Volleyballklub en bod med spaghetti og kødsovs, og den har siden været et fast og populært indslag på festivalpladsen.
- Det er hurtig mad, og det er mad, der ligger tungt. En burger holder måske i to timer, og så skal der noget nyt ned. Der holder kødsovsen længere, forklarer Vibeke Hansen fra Himmelev Volleyballklub.
Hun har været med i spaghettiboden, siden den startede.
- Det har altid været en succes. Stort set alle mennesker - selv de kræsne - kan godt lide spaghetti og kødsovs, konstaterer hun.
Da boden startede for 30 år siden, omsatte den for beskedne 65.000 kroner. I dag har salget rundet millionen.
Mens retten alle dage har været den samme, er opskriften løbende blevet justeret. Blandt andet valgte volleyballklubben efter råd fra kendiskokken Claus Meyer at komme hvidvin i kødsovsen.
På under et døgn er der i år afsat 7000 portioner, og forventningen er at gentage sidste års salg på 36.000 portioner. Til det formål er der indkøbt 4125 kg spaghetti og 2750 kg oksekød.
Fredag middag er der 20-30 festivalgæster i køen foran boden. En af dem er Sabrina Andersen, der venter på sin tredje portion, siden festivalpladsen åbnede torsdag eftermiddag.
- Jeg er træt af den fesne mad, der ellers bliver serveret på festivalen. Spaghettien her er ordentlig mad - ligesom den man får derhjemme, fortæller hun.
Et andet sted i køen står Rasmus Levinsen. Han er kommet på festivalen i fem år og har hver gang besøgt spaghettiboden. Sidste år var det første, han gjorde, da festivalpladsen åbnede, at løbe hen til boden.
- Der er ofte virkelig lang kø, men det er værd at stå i kø for, fortæller han.
/ritzau/