BILLEDSERIER: Storstrømsbroens konstruktion betyder, at det enorme tryk fra tog, primært tunge lokomotiver, som kører over broen samler sig på meget små punkter, som belastes ekstremt.
Det er Storstrømsbroen konstruktion med svævefag, som gør at vægten fra togene koncentreres på meget små punkter og ikke fordeles ligeligt over hele broen, skriver Ingenøren.dk.
De to revner som er fundet indtil nu forventes at blive til flere. - Vi kan se tegn i strukturen og i malingen på, at der kan være flere revner, forklarer Søren Boysen, områdechef i Banedanmark til Ingenøren.dk. Han forklarer at udskiftningen af de trækstænger, som skal sikre områderne, hvor der er opstået revner er forholdsvis enkelt. Revnerne skal spændes sammen med to bredflangede H-profiljern. Et på toppen af og et under charnier-konstruktionen ved hjælp af to trækstænger. (Charnier er en betegnelse for en form for samling – red)
Det er også muligt at udskifte Storstrømsbroens svævefag. En mulighed, som dog er afhængig af en politisk beslutning, om den gamle bro skal være en permanent del af en kommende Femernforbindelse, eller en midlertidigt løsning til en ny bro bliver projekteret og bygget.
Se alle billederne fra mandagens reparationer - KLIK HER