På vej mod forsøg i København på at tillade cyklister at køre mod ensretning og at svinge til højre for rødt
Københavns Kommune er gået i dialog med politiet om at ophæve forbuddet for cyklister mod at køre til højre for rødt i visse kryds.
Samtidig skal det være lovligt at cykle mod ensretningen på de fleste gader. Det er to af punkterne i Københavns Kommunes nye cykelstrategi, som skal øge cyklismen, skriver Urban.
- Der er strenge krav til, hvordan cykling mod ensretning skal foregå, så det ikke bliver farligt for nogen. Desuden skal politiet også godkende løsningerne, så vi er helt trygge ved det, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF) til avisen.
De første to nye gader, der bliver åbnet for cykling mod ensretningen, er Gothersgade og Bremerholm i 2012-2013. Senere skal det udvides til de fleste ensrettede gader.
En rapport fra Danmarks Tekniske Universitet, DTU, har desuden vist, at 75 procent af cyklisterne i København allerede svinger til højre for rødt, når de kommer til et lyskryds.
Kommunikationschef i Dansk Cyklist Forbund Frits Bredal mener, at det giver god mening at lempe reglerne.
- Det virker helt naturligt, at man i en by som København, som i så høj grad er en cykelby, laver nogle justeringer, for at trafikken skal glide bedre, siger Frits Bredal til Urban.
- Meget tyder desuden på, at cyklister, der svinger til højre for rødt, orienterer sig bedre, og hvis højresving for rødt lovliggøres, er der jo stadig fuld orienteringspligt, tilføjer Frits Bredal.
Også i Rådet for Sikker Trafik bakker man op om forsøg med at lempe reglerne:
- Det er en god idé at forsøge sig frem med disse ting, så man kan blive klogere på, hvordan det virker, siger Anders Rosbo, direktør for Rådet for Sikker Trafik, til Urban.
/ritzau/