Medicinproducenter, der laver blodtryksmedicin, sponsorerer Hjerteforeningens hjertebiler, der tester blodtryk
Hjerteforeningens rullende hjertebiler har de seneste fem år givet mange tusinde danskere et servicetjek af blodsukker og blodtryk.
Men det fremgår ikke udadtil, at bilerne er sponsoreret af et forsikringsselskab og to af de største producenter af kolesterolsænkende medicin.
Det er ifølge formanden for de praktiserende læger "uærlig markedsføring".
- Det bør klart fremgå overfor dem, der tager imod tilbuddet. Ellers er man ikke ærlige overfor dem, der får målt kolesteroltallet og måske bliver bekymrede over, at det er for højt, siger Henrik Dibbern til DR Nyheder.
Han vurderer, at de mange kolesterolmålinger skaber et øget pres på de praktiserende læger for at udskrive mere medicin.
Også professor emeritus Ole Færgeman, tidligere formand for Hjerteforeningen, mener, at de sponsorerede biler kompromitterer Hjerteforeningens troværdighed.
- Uafhængighed af industri og erhvervsinteresser er fundamental for en sygdomsbekæmpende forening. Den, der betaler orkesteret, kan komme til at bestemme, hvilken musik, der skal spilles, siger Ole Færgemand
Ifølge Hjerteforeningens direktør, Inge Vestbo var sponsoraterne et engangsbeløb i 2006 og før hendes tid. Pfizer betalte 250.000 kroner for sponsoratet.
De øvrige beløb kan foreningen tidligst fremskaffe om nogle dage.
I dag ville hun ikke tage imod et sådant sponsorat.
- Dengang var der slet ikke samme fokus på samarbejdet mellem medicinalindustri, læger og patientforeninger, siger hun og fortsætter:
- Men medierne har kastet enorm mistanke på patientforeningers og lægers motiver. Når det præger den offentlige debat, må vi tænke på en anden måde, for vores sag er patienternes interesser, og det ønsker vi ikke mistænkeliggjort, siger Inge Vestbo til DR Nyheder.
/ritzau/