Bertel Haarder får opbakning fra skoleeleverne i sin kritik af lærerne - men han har et medansvar, siger de.
Folkeskolelærerne er for dårlige og mangler ambitioner. Sådan lyder kritikken fra den tidligere undervisningsminister Bertel Haarder (V) i Berlingske og han får delvis opbakning fra de Danske Skoleelever.
- Ja, et langt stykke hen ad vejen er vi enige, siger formand Vera Rosenbeck.
- Det kommer til udtryk i form af demotiverende undervisning, elever der ikke har lyst til at lære, fordi de ikke synes, deres undervisning er spændende, og ikke synes den giver dem noget, og det ligger i høj grad på lærerne, siger hun.
Den tidligere undervisningsminister fastslår, at ansvaret for de uambitiøse og dårlige lærere ligger hos lærerne selv - og at ministeriet derfor har været nødt til at lave en masse regler. Og den analyse er skoleeleverne langt fra enige i.
- Hvis der skal gøres noget ved det her, så skal det komme højere oppe fra. Hvis skolen skal forbedres, kræver det en indsats fra eleverne, lærerne, lederne, ministeriet - os alle sammen, siger hun.
Hun foreslår at forbedre læreruddannelsen og øge lærernes efteruddannelsesmuligheder, så man bliver ved med at holde deres kvalifikationer i top.
- Jo mere viden, jo mere ambitiøs undervisning, siger Vera Rosenbeck.
Skolelederne undrer sig også over, at Bertel Haarder fralægger sig ansvaret for dårlig undervisning og dårlige Pisa-resultater. Formand Anders Balle understreger, at ministeren "selvfølgelig har et ansvar" og er uenig i, at lærerne er uambitiøse.
- Generelt set mener jeg, at der er gode ambitioner og gode aktiviteter. Det kan altid blive bedre, men ikke mindst de senere års pres på det faglige har gjort, at alle er meget mere opmærksomme på det, end vi har været tidligere, siger han.
- Og alle de regler, der er lavet de seneste 10-15 år, det er alt for detaljeret og er mere udtryk for mistillid fra politikernes side end for lærernes manglende ambitioner, siger Anders Balle.
/ritzau/