3.208.050 klokketimers undervisning i folkeskolen bliver i 2013 foretaget af lærere, som ikke har en linjefagsuddannelse eller tilsvarende kompetencer i undervisningsfaget.
Det svarer til 20 procent eller hvert femte undervisningstime.
Det viser en ny opgørelse fra Undervisningsministeriet over linjefagsdækningen i de danske folkeskoler.
I faget kristendomskundskab er det således kun 38 procent af undervisningstimerne, som bliver udført af en på papiret kompetent lærer.
I den anden ende af skalaen ligger fysik/kemi-timerne med en linjefagsdækning på 94 procent skarpt efterfulgt af fransk og tysk med en dækning på 91 procent.
Samlet set er der dog flest dansk- og matematiktimer, der bliver dækket af en lærer, som ikke er linjefagsuddannet eller tilsvarende. Det skyldes, at det er de to fag, eleverne har flest undervisningstimer i.
Undervisningen til eleverne i indskolingen er mindre kompetencedækket end i udskolingen. I første klasse er 75 procent af undervisningen kompetencedækket, mens det topper i niende klasse med 89 procent.
At have kompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren for eksempel har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give de nødvendige kompetencer.
Undersøgelsen er baseret på indberetninger fra 1095 folkeskoler og samlet set 34.169 lærere i perioden marts-april i år.
Målet i den nye folkeskoleaftale er en kompetencedækning på 100 procent i 2020. Undervisningsministeriet vil hvert år lave en ny kortlægning for at følge udviklingen.
I folkeskolereformen er der afsat en milliard kroner til kompetenceudvikling af lærere og pædagoger i folkeskolen.
/ritzau/