Over 50.000 så "Klassefesten" i premiere-weekenden. Også i 2011 vil danske film opnå meget høj markedsandel.
Godt 51.000 danskere har været med til klassefest i de seneste dage, og dermed bidrager de til, at også 2011 bliver et rigtigt godt år for de danske biograffilm.
Nordisk Films "Klassefesten" havde premiere i torsdags, og med det imponerende billetsalg strøg den direkte ind på listen over weekendens mest sete film.
- Der er bestemt ingen grund til, at vi sidder og flæber over filmåret 2011, siger Henrik Bo Nielsen, direktør for Det Danske Filminstitut (DFI).
Med godt to måneder tilbage af året og en lille håndfuld danske film, der stadig mangler at få premiere, taler meget for et billetsalg, der nærmer sig tre millioner. Det vil formentlig udgøre 25 procent af alle de billetter, biograferne har afsat.
- Når vi sammenligner med andre lande, er det en meget høj markedsandel, som den nationale filmproduktion har tilkæmpet sig, understreger DFI's direktør.
Han tilføjer, at staten og dermed skatteborgerne bidrager med en stor sum penge til denne produktion.
- Også derfor er det væsentligt, at danske film sælger så mange billetter. Men alle skal ikke nødvendigvis se de samme film. Derfor er diversiteten også vigtig, så alle danskere får mulighed for at spejle sig selv i udbuddet af dansk film, forklarer Henrik Bo Nielsen.
Han glæder sig personligt over, at "Dirch" er blevet en film, som alle skal se.
Men det vækker også stor tilfredshed i filminstituttet, at dokumentarfilmen om Svend Auken er kommet langt bredere ud og har trukket et større publikum, end man måske kunne forvente.
Ifølge DFI's direktør hører det med i en status, at det danske filmår også rummer store internationale resultater.
- En Oscar til "Hævnen" samt to danske film i hovedkonkurrencen i Cannes, hvor der faldt en pris af til både "Drive" og "Melancholia". Det siger også en hel masse om dansk films potentiale, slutter Henrik Bo Nielsen.
/ritzau/