FN's mål for forurening ved skibstransport skaber ikke den nødvendige reduktion, mener Det Økologiske Råd.
FN's mål for nedbringelse af forurening fra skibstransport skaber kun en lille reduktion i det farlige udslip. Det konkluderer en ny redegørelse fra Det Økologiske Råd.
- Reguleringen i FN's søfartsorganisation, IMU, er helt utilstrækkelig. Den løser simpelthen ikke miljøproblemerne, konstaterer civilingeniør Kåre Press-Kristensen, som er medforfatter til redegørelsen.
FN-organisationen har opstillet en række krav for nedbringelse af svovlindholdet i skibenes brændstof, men selv om målene er et skridt på vejen mod mindre forurening, vil kravene slet ikke løse problemet, mener rådet.
- Der vil kun være 15-20 procent færre sundhedseffekter i 2020 som følge af IMU's regulering. Og det er langt fra godt nok, når man kigger på, at der er samfundsøkonomiske omkostninger på 50 milliarder euro (ca. 370 milliarder korner) om året, påpeger Kåre Press-Kristensen.
Ifølge ham er prisen for de helbredsskader, som skibenes forurening skaber, mellem 10 og 20 større end prisen for at mindske forureningen.
Dertil kommer omkostningerne til skade på naturen og medvirken til global opvarmning.
Der findes allerede en række teknologier, der kan gøre skibene mere miljørigtige ved blandt andet at reducere brændstofbehovet eller rense og reducere udstødningen. Men de bliver ikke brugt.
- Løsningerne kommer ikke i spil, for der er ikke nogen, der stiller ordentlige miljøkrav, forklarer Kåre Press-Kristensen.
Han erkender, at det kan være svært at regulere sig ud af problematikken, da flere lande stritter imod. Rederierne vil derfor hurtigt kunne skifte flaget på skibene og sejle under mere lempelige regler.
I stedet foreslår Det Økologiske Råd, at der skabes en ny mærkningsordning for miljørigtige skibe, der gør det muligt for kunderne at profilere sig på at vælge grøn transport.
/ritzau/