Forslaget om at give 15-årige lov til at køre knallert falder ikke i god jord hos Rådet for Sikker Trafik.
Rådet for Sikker Trafik frygter, at flere børn vil blive kvæstet i trafikken, hvis det, som regeringen foreslår, bliver tilladt at køre på knallert allerede når man er 15 år. I dag er aldersgrænsen 16 år.
- Det siger næsten sig selv, at hvis du sender en hel ekstra årgang ud på knallert, så risikerer vi at se flere uheld, siger rådets direktør, Anders Rosbo.
Justitsministeren har netop fremsat et lovforslag, der indebærer skrappere sanktioner for ulovlig knallertkørsel, højere kvalitet i køreuddannelsen og en nedsættelse af aldersgrænsen fra 16 til 15 år.
Anders Rosbo kan godt lide de to første elementer, men ikke det sidste.
- Der sker også ulykker, når knallertkørerne overholder færdselsloven og kører ordentligt. Så bare det, at du forøger antallet af knallerter på vejene, vil øge antallet af ulykker, også selvom du forbedrer uddannelsen.
- Hvor meget det ene vil hive op og det andet trække ned, det er svært at sige. Jeg vurderer, at der er risiko for, at antallet af ulykker vil stige til trods for, at man øger uddannelsen og sanktionerne, siger Rosbo.
Også SF's trafikordfører Anne Baastrup er bekymret over forslaget.
- Det er lidt rystende. Vi arbejder ihærdigt på at nedbringe antallet af færdselsulykker, og en af de grupper, der boner ud med ubehagelige tal, det er netop de helt unge knallertkørere, og så vil man alligevel sætte alderen ned. Det er den forkerte vej at gå, siger Anne Bostrup.
I stedet for at sænke aldersgrænsen for knallertkørere burde man hellere gøre noget for den kollektive trafik på landet, mener hun.
- Det her forslag er et forsøg på et kompensere for, at antallet af busser, der kører på landet er faldet drastisk, og priserne er steget voldsomt. Jeg synes bestemt ikke det er godt, siger Anne Baastrup.
I 2009 blev i alt 168 unge på 16 og 17 år kvæstet på knallert. I 2007 var tallet 314.
/ritzau/