En kommunal udgave af Facebook koster København syv millioner kroner. Lukket på grund af få bruger-profiler.
Kort før jul kom det frem, at Teknik- og Miljløforvaltningen i Københavns Kommune brugte fem millioner kroner på den nu lukkede hjemmeside World Climate Community med få gæster.
Nu viser det sig, at den stort anlagte www.kbh.dk - et socialt netværk á la Facebook for københavnere - også blev en dyr omgang for de københavnske skatteydere, skriver Urban.
Lige under syv millioner kroner nåede kommunen at bruge på de to år, hjemmesiden eksisterede.
Den ambitiøse målsætning lød på 125.000 brugere inden for de to første år, men i foråret 2009 havde blot 1.800 københavnere set fidusen, og det fik kommunen til at trække stikket, selv om der var afsat yderligere 2,3 millioner kroner til videre drift og udvikling.
Kommunen afviser dog, at målsætningerne var for ambitiøse.
- Jeg mener ikke, at man kan etablere et socialt medie, hvor målet kun er 2.000 brugere. Det ville være udemokratisk. Jeg synes, målsætningerne var de rigtige, men resultatet var for dårligt, siger Marie Scott Poulsen, pressechef i Økonomiforvaltningen, som har stået bag www.kbh.dk.
Rasmus Luckow-Nielsen, administrerende direktør i Reload! A/S, der i sin tid blev hyret til at udvikle og drive sitet peger på, at et af problemerne var, at hjemmesiden blev lanceret, før den var færdigudviklet.
- Det blev lanceret med stor fanfare i 2008, men der var bare ikke nok features på det tidspunkt. Hvis det ikke ser fedt ud første gang, folk er derinde, skal der rigtig meget til, for at folk gider komme tilbage. Problemet var også, at kommunen ville for meget, siger han.
/ritzau/