En omlægning af kommunikationen mellem borgere og kommune kan spare milliarder, viser ny rapport fra CBS.
Kommuner kan hente fire milliarder i besparelse, hvis de omlægger kommunikationen med borgerne og samtidig skærer ned på interne e-mails og printning.
Det viser en endnu ikke offentliggjort rapport om brugen af internettet i kommunerne, som professor i digital forvaltning, Kim Normann Andersen, fra Copenhagen Business School (CBS) står bag.
- Mange tror, at e-mail er den mest effektive kommunikationsform med borgerne. Men det er ikke tilfældet. Kommunale administrationer brænder årligt to milliarder skattekroner af på at maile med borgerne, siger han.
Kim Normann Andersen mener i stedet man kunne indføre en form for selvbetjening på de områder, hvor borgerne oftest er i kontakt med kommunen. Det er for eksempel på områder som skoler, institutioner og kontanthjælp
- På disse områder er der ingen selvbetjeningsløsninger som dem, der findes hos eksempelvis Skat og ved flytning, siger Kim Normann Andersen.
De resterende to milliarder kan hentes ved at skære ned på de interne e-mails og printning i de kommunale administrationer, lyder det.
E-mail er en langt dyrere kanal for kommunikation end telefonen og ti gange dyrere end selvbetjening på nettet. Løsningen er dog ikke, at åbne flere telefonlinjer, men lukke e-mails og erstatte dem med robuste selvbetjeningssystemer, mener professoren.
De kommunale fælles driftsudgifter fortsætter med at stige efter kommunalreformen. I 2007 blev der brugt 28,9 milliarder kroner i fællesadministration. Det voksede i 2009 til 32.6 milliarder.
Beregninger af den offentlige sektors brug af telefoner, e-mail og fysiske henvendelser viser, at der hvert år er mere end 100 millioner henvendelser til den kommunale sektor. Det svarer i gennemsnit til, at hver dansker er i kontakt med den kommunale sektor godt 20 gange årligt.
/ritzau/