Kommunerne sparer både på lærerstillinger og undervisning i de kommende budgetter, viser tal fra lærerforening
To ud af tre kommuner planlægger at spare på både undervisning og lærerstillinger.
Det viser en rundspørge om kommunernes budgetlægning for næste år. Danmarks Lærerforening har spurgt de lokale kredse, i hvilken retning den lokale budgetlægning peger.
Det viser sig, at 62 procent af kommunerne planlægger forringelser, mens kun to procent planlægger forbedringer.
Undersøgelsen viser, at det især er specialundervisningen, som må holde for, når der skal spares i kommunerne.
Regeringens store ambitioner for folkeskolen modsvares meget dårligt af de rammer, kommunerne tilbyder undervisningen, mener formanden for Danmarks Lærerforening (DLF), Anders Bondo Christensen.
43 procent af kommunerne planlægger forringelser i specialundervisningen, mens kun én procent planlægger at hæve standarden.
37 procent planlægger forringelser for støtte til elever med særlige behov, der undervises i normalklassen, mens kun tre procent planlægger forbedringer.
Besparelserne rammer de svageste elever hårdest, siger Anders Bondo Christensen.
- Alle taler om øget inklusion, hvor flere elever skal rummes i folkeskolen. Det vil vi som lærere meget gerne medvirke til. Men hvis inklusion alene er en spareøvelse, vil det ramme de svage elever, som ender uden de tilbud de har behov for, siger lærerformanden.
Ud over besparelser på undervisning, planlægger 61 procent af kommunerne at nedlægge lærerstillinger næste år. Samlet forventes det, at der nedlægges mere end 742 lærerstillinger.
De seneste to skoleår har kommunerne nedlagt mere end 3000 stillinger.
Undersøgelsen er gennemført ved, at DLF's lokalekredse har vurderet udviklingen, som de forventer den på skoleområdet ud fra den aktuelle budgetsituation tirsdag den 6. september 2011.
/ritzau/