De fleste forbrugere betaler deres telefonregning uden at bekymre sig om tallene.
Men som telekunde bør man tjekke sin regning grundigt hver måned, for der sker rigtig mange fejl, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk samt konsulenthuset Netplan.
- Vi må konstatere, at der opstår en del fejl - også hos de store, professionelle selskaber. Derfor er det vigtigt, at man gennemgår sin telefonregning nøje. Der kan være penge at hente, siger Martin Salamon, der er er chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk samt repræsentant i Teleankenævnet, til metroxpress.
Det kan for eksempel ske, at kunden har indgået en mundtlig aftale, som ikke bliver overholdt, tilføjer han.
Konsulentvirksomheden Netplan har tidligere gennemført en undersøgelse, som viser, at der er fejl i omkring halvdelen af alle regninger.
10 procent er graverende fejl med større økonomisk betydning.
Analysen er lavet for erhvervskunder, men teleanalytiker Torben Rune vurderer, at niveauet også er højt for privatkunder.
- Det er et kæmpe problem, som har eksisteret i mange år. En branche, der ikke forstår at fakturere kunderne retvisende og på en rigtig og gennemskuelig måde, er ikke en moden branche, og det er mobilmarkedet bestemt ikke, siger Torben Rune til Forbrugerrådet Tænks magasin.
Jesper Hansen, der er kundeservicedirektør hos Telenor, erkender, at branchen skal stramme op:
- Det er ikke ond vilje, at der sker fejl. Det er en samlet industri, der har udviklet sig hurtigt, og fokus på at lave nye ting har gjort det svært at servicere rigtigt.