Annonce
Indland

Modeuge: København er Skandinaviens førende modeby

Camilla Frank, i midten, er direktør for modeugen, der starter lørdag. Den byder på dansk såvel som norsk og svensk design. Tøjmærket J. Lindeberg gæster for første gang modeugen. Foto: Scanpix/Anne Bæk

Den københavnske modeuge tiltrækker norske og svenske brands. Vigtigt slag for dansk modeindustri, lyder det.

De nyeste trends inden for dansk design skal vises frem til verdenspressen, når Copenhagen Fashion Week lørdag skydes i gang.

De københavnske catwalks vil dog også byde på flere norske og svenske brands, hvilket ifølge modeugens direktør, Camilla Frank, er vigtigt for at markere København som en førende modeby.

- Det er en kæmpe bekræftelse af, at København har en værdi som modeby for andre end os selv, siger Camilla Frank.

Hun bakkes op af modeforsker Else Skjold, der er adjunkt i design og bæredygtighed på Designskolen Kolding.

- Der har længe været den klassiske kamp om, hvem der var bedst i Skandinavien. Det er et rigtig godt tegn for den københavnske modeuge, at den kan tiltrække prestigefyldte svenske brands, siger Else Skjold.

Et af de brands, der har bidt mærke i værdien af København som modeby, er det verdensomspændende, svenske mærke J. Lindeberg, der især er kendt for sine sportskollektioner.

Kreativ direktør Jens Werner står i spidsen for mærket og har besluttet kun at fremvise deres nye kollektion på den københavnske catwalk.

- Det var mit hovedmål at fremvise Lindebergs nye kollektion i en anderledes setting og gøre det klart, at vi har udviklet os i en ny retning. Det kan vi bedst i København, forklarer Jens Werner.

Men vil København beholde titlen som Nordens førende modeby, så skal dansk design satse langt mere på bæredygtighed, lyder det fra Else Skjold.

- På den ene side sælger de danske brands rigtig godt, men på den anden side er der under radaren udbredt bekymring for, om man rykker stærkt nok i forhold til bæredygtighed, forklarer Else Skjold.

Derfor bør branchen i højere grad samarbejde om bæredygtige tendenser, så også de mindre ressourcestærke tøjmærker kan være med.

Ifølge Camilla Frank er bæredygtighed allerede en fast integreret del af den danske modeindustri. Den største udfordring er i stedet at få udbredt flere danske brands internationalt, lyder det.

  • BM
    Camilla Frank, i midten, er direktør for modeugen, der starter lørdag. Den byder på dansk såvel som norsk og svensk design. Tøjmærket J. Lindeberg gæster for første gang modeugen. Foto: Scanpix/Anne Bæk
Annonce
Indland

SSI registrerer årets første TBE-tilfælde i Danmark

Indland

Har du bemærket det? Takeaway-måltider er vokset i størrelse

Annonce
Annonce
Falster

Er du is-elsker? Så er der gode nyheder på vej

Nykøbing

Undrede du dig også? Flere kæmpebrag i byen

Nykøbing

"Dødsing" kommer til byen: Maveplask-konkurrence i Nykøbing

Guldborgsund

Lokale unge har stort skolefravær: Nu er der kommet bud på løsninger

Nykøbing

Her er der gode jobmuligheder, hvis man er fra Lolland-Falster

112

Har snydt erhvervsdrivende: Veksler falske penge

Nakskov

Problemer i svømmehal: Dobbelt op på millionregning

Indland

Advarer inden sankthans: Husk det nu

Sport

Uden at spille - Frem Sakskøbing rykker ned i LF-serien

Sakskøbing

Brand i lejlighed: Store brand og røgskader

Sport

NFC henter forstærkning: Han er lillebror til Brøndby-stjerne

Indland

"Det er beskæmmende": Kun 170 betjente er blevet ansat

Lolland

Rammer Lollands udsatte børn: Formand sigtet for underslæb

Udland

Teenagere anholdt for at planlægge angreb mod jødiske mål

Guldborgsund

Lastbil påkørte autoværn

Annonce
Annonce
Lolland

De må undvære den: Stormfloden slugte badebroen

Sport

Ny NFC-spiller flytter til Gedser

Erhverv

PostNords brevfolk genoptager arbejdet efter kortvarig strid

Lolland

Sikke et arbejde: Skaber luftfoto af lollandsk institution med 94.000 perler

Lolland

Genåbner med nyt koncept: Ambitionerne er tårnhøje

Lokal nyt

Se billederne: Fodboldfest i Nykøbing og Nakskov

Guldborgsund

De livreddende øjne vender tilbage til stranden