Gamle MR tog skal fremover betjene togrejsene mellem Nykøbing og Vordingborg. Rejsende som skal længere end Vordingborg skal fremover skifte tog.
MR/MRD togsættet er beregnet til regionaltrafik på Fyn og i Jylland.
Det er udviklet på grundlag af en tysk prototype og blev anskaffet til afløsning af DSB's gamle dieselelektriske motorvogne MO.
Et togsæt består af en motorvogn MR og en motorvogn med flexrum MRD. Flexrummet anvendes til bagage, cykler og barnevogne; det er udstyret med klapsæder.
Der er overgang mellem vognene i et togsæt, og op til fem togsæt kan sammenkobles til et tog. Der er destinationsskilte i sidevinduerne i førerrummene.
De første togsæt bestod af MR-MR. For at få bedre plads til rejsegods blev en variant af MR, nemlig MRD, fra 1981 leveret og parret med MR til MR-MRD. Oprindeligt var togsættene røde, men de blev i forbindelse med en gennemgribende modernisering i 1995-1997 malet hvide med røde dørpartier. 28 togsæt er udvendigt i 2005 blevet opmalet i DSB's nye blå/grå design, i forbindelse med en mindre renovering, der bl.a. også har omfattet udskiftning af sædebetræk i nyt design.
Når der fra mandag i næste uge forhåbentligt gives tilladelse fra Banedanmark og Trafikstyrelsen til at køre tog over Storstrømsbroen, vil det ikke betyde at rejsende igen kan sætte sig i et tog på en af Falsters stationer og køre direkte til København.
På grund af broens tilstand bliver der ikke foreløbigt givet tilladelse fra Banedanmark til at køre de over 100 tons tunge dobbeldækkertog over broen. Med sine 75 tons er MR togene betydeligt lettere og dermed accepteret af Banedanmark som en passende belastning for den gamle bro.
MR togene er af ældre dato. De blev Leveret til DSB fra 1978 til 1985