Kabeltyverier får nu Banedanmark til at droppe kobberkabler til fordel for et nyt jernkabel.
Banedanmark er blevet så træt af de daglige tyverier af kobberkabler fra banestrækninger, at de nu dropper kobberet og går over til nogle nye "værdiløse" jernkabler.
Kobbertyverierne tog for alvor fart sidste år og er blevet så omfattende, at det går ud over både strømsikkerheden og togdriften.
- Vi har konstateret, hvordan problemet bare er blevet større og større. Vi har efterhånden daglige tyverier, fortæller Steen Kristensen, der er sektionschef i Banedanmark.
Tyvene bryder ind på banearealerne og klipper kablerne op for at få fat i kobberet inde i kablet.
Banedanmark har derfor besluttet, at de gamle kobberkabler skal udskiftes med nye kabler, som består af jern med et tyndt lag kobber udenom.
- Fordelen ved det nye kabel er, at jern ikke har nogen videre salgsværdi, og selv om der er lidt kobber i kablet, så kræver det et stort anlæg at omsmelte kablet for at skille kobberet fra, forklarer Steen Kristensen.
Han er overbevist om, at det omfattende tyveri af kobberkablerne hænger tæt sammen med de stigende priser på kobber, som går for omkring 40 kroner kiloet.
- Derfor er det vigtigt, at det nye kabel ikke har nogen værdi for tyvene. Vi har fundet kablet. Nu skal vi bare have det produceret, siger Steen Kristensen.
Indtil det sker, vil Banedanmark midlertidigt udskifte kobberkablerne med aluminium.
- Vi bliver nødt til at gøre noget, så tyvene ikke vender tilbage, når vi har udskiftet de stjålne kobberkabler, siger Steen Kristensen.
Banedanmark overvejer i første omgang at udskifte kobberkablerne på strækningerne, der er mest udsatte for tyverier. Men de vil samtidig blive brugt i forbindelse med nye anlægsopgaver.
Udgifterne til de nye kabler løber selv på den korte bane op i millionklassen, men alternativet er værre:
- Det koster os jo allerede mange tusinde kroner at erstatte de stjålne kabler, og dertil kommer aflysningerne og forsinkelserne, som er til stor gene for passagererne, siger Steen Kristensen.
/ritzau/