Vi mailer mere og mere til lægen. Men hermed ringer vi ikke mindre til lægen ligesom vi heller ikke afholder os fra at dukke op til konsultation.
I 2003 tilbød de alment praktiserende læger e-konsultationer til deres patienter og siden er antallet af telefonkonsultationer og besøg hos lægerne steget.
De Praktiserende Lægers Organisation (PLO) ser positivt på udviklingen.
- Email er blevet en naturlig del af vores måde at kommunikere med os på og det er en fordel for mange borgere i stedet for at de skal ringe til os på vores travle telefontider, siger Mette Møller, der leder de Praktiserende Lægers Organisation i region Sjælland.
Men udviklingen medfører også flere ulemper og koster samfundet dyrt, fortæller Kim Normann Andersen, der er professor på CBS, Handelshøjskolen i København.
- Der skal flere penge op af vores lommer. De forskellige konsultationer hos praktiserende læger vil i 2012 koste samfundet 3,8 milliarder kroner mod 2,9 milliarder kroner i 2009, hvis udviklingen fortsætter, advarer han.
Lægerne får et honorar på 25 kr. for at rådgive per telefon, mens honoraret for email-rådgivning ligger på 50 kr., men heri indgår et computersystem, som de selv finansierer.
Som en løsning på problemet foreslår han derfor at begrænse adgangen til lægen.
- Man kunne forestille sig et system med klippekort, hvor kun et vist antal mails, opkald eller besøg hos lægen er gratis, siger Kim Normann Andersen.
Men det afviser Mette Møller.
- Det er relevant, når borgerne henvender sig til os. De henvender sig jo ikke til os, medmindre de er bekymrede og ønsker svar på noget. Det skal man overveje nøje, før man begynder at putte restriktioner på, siger hun og er bekymret for, om det er de forkerte der vil lade være med at kontakte lægen.
Hun mener i stedet, at udgifterne til sundhedsvæsenet skal styres ved at man slår ned på medicintilskuddet og behandlingerne på sygehuset.