Alt for mange børn lærer for lidt og har intet ud af at gå til specialundervisning, viser ny rapport. 12 procent af eleverne går til specialundervisning.
At sende umotiverede børn i folkeskolen til specialklasser nytter ikke noget. Det kan tværtimod øge skellet mellem dem, der modtager specialundervisning, og dem, der ikke gør.
Det mener den norske professor Thomas Nordahl, der mandag præsenterer en rapport om den danske folkeskole baseret på udsagn fra 24.663 elever, pædagoger og lærere.
- Vi trænger til en ny skole, hvor vi i mindre grad end i dag ekskluderer børn fra fællesskabet. Der er for mange, der tages ud til specialundervisning, for det går ikke særligt godt for dem, siger Thomas Nordahl.
Elever, der modtager specialundervisning, klarer sig generelt dårligt i skolen. De vantrives og er mere udsatte for mobning end andre elever, fremgår det af rapporten.
I løbet af de senere år er antallet af elever, der sendes til specialundervisning steget, så den i dag næsten omfatter 12 procent. To ud af tre af dem er drenge.
Drengene er da også langt bagefter pigerne i folkeskolen, når det gælder indlæring og evner til at indgå socialt med andre, og lærerne betragter ifølge rapporten en tredjedel af drengene som "vanskelige".
Lærerkorpset vurderer, at hver fjerde elev i folkeskolen har individuelle vanskeligheder i form adfærdsproblemer, indlæringsproblemer eller fysiske handicap.
Rapporten fra University College Nordjylland om uligheder og variationer i folkeskolen er tidligere sendt til folkesskolens rejsehold, men offentliggøres mandag i sin helhed på en konference i København med deltagelse af landets skoleledere.
Undersøgelsen bygger på oplysninger fra 24.600 elever, pædagoger og lærere, og resultaterne baseres på svar fra 122 danske folkeskoler.
/ritzau/