- Det at Cimber forsvandt, kom ikke bag på ret mange. Men at hullet efter dem var så svært at få dækket, havde vi ikke regnet med.
Med disse ord sammenfatter direktør for Sønderborg Lufthavn, Anders Sørensen, udviklingen i det første halve år, efter flyselskabet Cimber Sterling gik konkurs.
Selskabet sad på halvanden af det danske marked for indenrigsflyvninger, og selvom nye aktører er kommet til på flyvningerne fra provinsen til København, så flyver flyene ganske enkelt ikke nok til at betjene behovet hos landets virksomheder.
- Især i Jylland er der tændt en diskussion om, at luftfartsbetjeningen er blevet for tyndbenet. Vi hører det især i forhold til Karup, men også i forhold til Sønderborg og Aarhus. Der er færre afgange, og det svækker virksomhedernes tilgængelighed, giver dem længere transporttid og dermed flere omkostninger, konstaterer Michael Svane, direktør i DI Transport.
Tal fra Danmarks Statistik viser, at passagertallene på de danske indenrigsruter faldt med 27 procent i tredje kvartal 2012, som var det første efter Cimber Sterlings konkurs, når man kigger i forhold til samme kvartal året før.
Og den udvikling vil kun fortsætte, hvis der ikke kommer flere afgange, spår Michael Svane.
- Den ultimative konsekvens er, at man fravælger flyet, og når virksomhederne oplever, at luftfartsbetjeningen bliver ringere, kan det i sidste ende føre til, at man spørger sig selv, om det er det rigtige sted, man holder til, advarer han.
Luftfartsekspert Ole Kirchert Christensen, som ejer rådgivningsvirksomheden Travelbroker, vurderer, at især to af de jyske lufthavne har et opland, der burde kunne trække flere flyafgange.
- Der er lufthavne, der er underservicerede, og det gælder specielt Aarhus Lufthavn, som betjener Danmarks næststørste by med seks afgange om dagen, mens Karup, som betjener det midt- og vestjyske med tre til fire afgange om dagen. Det er noget lavere end vi så tidligere, og min vurdering er, at der er marked til mere, siger eksperten.
Både i Aarhus og i Sønderborg Lufthavn, erkender de respektive direktører, at deres afgangsfrekvens til København har været utilstrækkelig siden Cimber Sterlings konkurs.
- Passagererne vil gerne flyve mere, hvis der kommer flere fly, og flyselskaberne vil gerne lave flere afgange, hvis der kommer flere passagerer. Det er hønen og ægget, og det er en dødsspiral den ene vej og en successpiral den anden vej, konstaterer Anders Sørensen fra Sønderborg Lufthavn.
Heldigvis kan både han og direktør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn nu melde, at der er flere flyafgange på vej.
- Der kommer øget frekvens på Aarhus-København, og det gør der snart, varsler Ole Paaske, som kalder det "altafgørende" for lufthavnen, at den har hyppige flyvninger til hovedstaden.
Til gengæld ser fremtiden mere usikker ud i Karup.
- Vi går alt for at støtte op om de selskaber, der flyver herfra, men i et liberaliseret marked, der er det luftfartsselskaberne, der bestemmer, hvornår og hvor meget de flyver. Der er mange, der snakker, men vi har ikke noget konkret, forklarer lufthavnens direktør, Erik Jakobsen.
/ritzau/