Efter kommunalreformen er mange taxiselskaber på landet truet, fordi regionerne selv vil stå for transporten.
De private taxivognmænd mener, at de er udsat for urimelig konkurrence fra regionernes trafikselskaber, som i stigende omfang "stjæler" kørsel med syge, handicappede, ældre og skolebørn fra taxiselskaberne.
Derfor havde Dansk Taxi Råd mandag inviteret Folketingets Trafikudvalg til Odense for at orientere om problemet, der har kostet flere private taxiselskaber livet.
- Der forsvinder flere og flere taxier i specielt de tyndt befolkede egne. Det er beklageligt, for trafikselskaberne lever slet ikke op til de lovgivningsmæssige krav, som taxierne stilles over for, siger direktør Trine Wollenberg i Dansk Taxi Råd.
Trafikstyrelsen kan give såkaldte EP-tilladelser (erhvervsmæssig persontransport) til regionerne, uden at der stilles krav om særlig uddannelse eller miljøkrav til bilerne.
- Det er urimeligt, når de private taxiselskaberne samtidig skal stå til rådighed døgnet rundt, siger taxidirektøren.
Hun siger, at de danske taxiselskaber i gennemsnit har 55 procent af deres forretning ved at køre for det offentlige. Procenten er højere, jo længere man kommer væk fra de store byer.
Regionernes forsøg på at spare penge ved selv at stå for kørslen har betydet, at mange taxiselskaber skranter, og en del er lukket. På kort tid er en femtedel af det samlede antal landtaxier forsvundet, oplyser Dansk Taxi Råd.
- Vi mener, der er behov for et omfattende analysearbejde. En undersøgelse fra Varde viser, at det er billigere at gennemføre den offentlige personbefordring efter taxameter i forhold til trafikselskabet Sydtrafiks ordning, siger Trine Wollenberg.
/ritzau/