Når det nye skoleår de fleste steder i landet bliver skudt i gang i den kommende uge, vil skoler rundt om i landet byde på nye - og eksperimenterende - undervisningsformer.
Ifølge Kommunernes Landsforening (KL) vil flere skoler på forskellig vis tage hul på den nye folkeskolereform - og så selv om en stor del af den først træder i kraft 1. august 2014.
- Det er jo lige rundt om hjørnet. Derfor har flere skoler og kommuner sat ting i gang, der handler om varierende, længere og mere bevægelig skoledag i forlængelse af folkeskolereformen, siger Jane Findahl, der er formand for Børne- og Kulturudvalget i KL.
Hun har dog ikke det fulde overblik over, hvor mange skoler der tyvstarter på folkeskolereformen.
Jane Findahl forklarer, at flere af de nye eksperimenterende undervisningsformer er et signal om, at skoler er indstillede på at "åbne sig mod omverden".
Det siger hun med henvisning til, at folkeskolereformen forpligter kommunerne til at sikre et samarbejde mellem skolerne og det lokale foreningsliv.
- Derfor er flere skoler interesserede i - allerede nu - at variere undervisningen så meget, at virksomheder og foreningsliv bliver en større del af undervisningen, siger Jane Findahl.
Eksempelvis tilbyder børnehave, skole og fritidsordning i Holstebro i tæt samarbejde med lokale foreninger en bred vifte af forskellige sportsgrene, rytmisk kor og friluftsliv i fritidstiden.
Bevægelse er netop et bærende element i reformen af folkeskolen, som regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti og De Konservative indgik tilbage i juni.
Rent konkret tilføjer reformen idræt, motion og bevægelse, der i alt svarer til 45 minutter i gennemsnit om dagen.
- Om skolerne igangsætter disse undervisningsformer, fordi de ikke kan vente, ved jeg ikke.
- Men jeg håber, at det forbereder skolerne så meget til den nye reform, at de uden problemer kan implementere den fuldstændig fra august 2014, slutter Jane Findahl.
/ritzau/