Syv-trins-skalaen, der blev indført til karaktergivning i uddannelserne fra 2006, har fungeret godt. Det konkluderer den første evaluering af systemet, som offentliggøres torsdag.
Den syv år gamle skala erstattede den hidtidige 13-skala. Den skal blandt andet gøre det nemmere at sammenligne danske karakterer med udenlandske karakterskalaer.
Ændringen krævede, at alle lærere fra 7.-10.-klasserne - i alt 20.000 - blev sendt på kursus i, hvordan de skulle bruge de syv karakterer: 12, 10, 7, 4, 02, 00 og minus 3. De to sidste karakterer betyder ikke-bestået.
Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) glæder sig over resultaterne. De viser, at censorer og lærere bruger karakterskalaen rigtigt, påpeger hun.
- Det er godt, at de på så få år har omstillet sig til at skulle bruge den nye skala, for det er naturligvis vigtigt, at vores elever og studerende får den karakter, der svarer til deres præstation, og det sikrer 7-trins-skalaen, siger Antorini i en pressemeddelelse.
Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) "tager evalueringen til efterretning", men vil forbedre den internationale anvendelighed.
- Evalueringen viser, at skalaen fungerer, men også, at den fælles forståelse kan styrkes. Vi skal se på, hvordan vi gør det lettere at sammenligne den danske karakterskala med internationale skalaer, siger Morten Østergaard.
Han og Antorini er enige om, at der er løbende behov for, at nye og mindre erfarne censorer og undervisere introduceres til skalaen.
Bedømmelsen af den ny karakterskala er foretaget af Danmarks Evalueringsinstitut for Uddannelsesministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning og Kulturministeriet.
De syv trin blev indført på anbefaling fra Karakterkommissionen, der havde professor Katherine Richardson som formand. Hun betegner overgangen som en solstrålehistorie.
/ritzau/