Et nyt pointsystem har gjort det svært for en taxichauffører med indvandrerbaggrund at blive vognmand.
For at blive taxivognmand, skal man have gået i gymnasiet, på teknisk skole eller en anden slags uddannelse.
Den offentlige myndighed, Taxinævnet i Region Hovedstaden, har indført et pointsystem, der tilgodeser personer med "erhvervsfaglig uddannelse" og sender alle andre bagest i køen, skriver Politiken mandag.
Hovedparten af hovedstadens taxichauffører har indvandrerbaggrund, men ifølge Danmarks Statistik har kun tre af ti afsluttet en uddannelse.
Til sammenligning har 98 procent af de etnisk danske chauffører en uddannelse.
Mange indvandrerchauffører føler sig derfor diskrimineret af pointsystemet, skriver Politiken:
- Danske vognmænd vil gerne have indvandrere som chauffører, fordi vi er villige til at køre på skæve tidspunkter og knokle mere.
- Men de vil kun have os som slaver og ikke som arbejdsgivere, så vi kan glemme alt om at blive vognmænd. Det er lukket land, siger Adnan Ahmad. Han har i 16 år kørt taxi med en ambition om at blive vognmand.
Hidtil har kun køreerfaring været afgørende for, om en taxichauffør kunne stige i graderne og blive vognmand.
Men efter et år i støbeskeen har Taxinævnet - på opfordring fra vognmændenes brancheorganisation, Dansk Taxi Råd - indført pointsystemet, som stiller krav til ansøgernes uddannelsesniveau.
Pointsystemet er trumfet igennem trods voldsomme protester fra taxichaufførerne.
Taxichaufføren Adnan Ahmad og hans kollega Safraz Salim har klaget til Ligebehandlingsnævnet over reglerne, og nævnets afgørelse er netop faldet:
Taxinævnets uddannelseskrav er indirekte diskriminerende og i strid med forskelsbehandlingsloven.
- I taxibranchen er der en meget stor gruppe af ikke-etniske danskere uden uddannelse, og denne gruppe bliver ramt indirekte.
- Uddannelseskravet handler om studentereksamen, mesterlære og lignende, og taxinævnet har ikke redegjort for, hvorfor det skulle kvalificere ansøgere, siger Tuk Bagger, formand for Ligebehandlingsnævnet til Politiken.
/ritzau/