Efter adskillige lukkedage skulle et nyt system for nummerplader fra i dag gør det nemmere at være bilejer. Men systemet, som registrerer nye nummerplader hos SKAT, har fra morgenstunden givet problemer. Der er nemlig flere fejl i det nye system, og lige nu venter kunder nogle steder i mange timer på at få hjælp.
- Jeg har ventet siden klokken 10 i formiddags, fortæller blandt andre Bo Grubbe, der lige nu sidder og venter på at få hjælp hos SKAT i Fredensborg, til ekstrabladet.dk. Han havde ellers forgæves forsøgt at få sin nummerplade i den lokale synshal.
Det er også ideen med det nye system, at man kan springe skattekontoret over og få udstedt sin nummerplade på blandt andet det lokale synscenter.
Problemet er blandt andet, at de nummerplader - som SKAT skal sende ud - ikke er blevet registreret ordentligt i det nye IT-system. Der er simpelthen ikke taget højde for, at nogle af nummerpladerne ikke er nået frem til den enkelte forhandler endnu.
- Det betyder, at når vi forsøger at sælge en nummerplade til kunden, så kan systemet godt spytte et nummer ud, som vi ikke har fået pladen på endnu, forklarer Presse- og kommunikationschef i synskæden Applus, Alexander Elverlund, til ekstrabladet.dk.
- Derfor har vi bedt vores synshaller om at lade være med at registrere nye nummerplader, indtil systemet virker. Og kunderne bliver derfor sendt videre til skattecentrene.
Ifølge ansatte på SKAT, som ekstrabladet.dk har talt med, er der også andre fejl i systemet. Lige nu melder en driftsside hos SKAT, at man ikke kan få adgang til forsikringsoplysningerne fra blandt andet Topdanmark. Der er ifølge de ansatte også problemer i systemet med at genkende de typegodkendelser, som forskellige biler har brug for at blive godkendt.
Og hvis systemet ikke kan finde forsikringsoplysninger eller typegodkendelser, sendes kunderne derfor forgæves hjem: - Vi har aldrig oplevet noget lignende, lyder meldingen fra medarbejderne.
Den ansvarlige for projektet i SKAT, Kristian Vengsgaard, er overrasket over, at der skulle være så store problemer med systemet. Tilbagemeldingerne til ham fra blandt andet Trafikstyrelsen og politiet er, at systemet kører OK:
- Der er naturligvis ventetid, når man skal åbne op efter tre lukkedage. Og så oplever vi også mindre fejl her i opstarten, forklarer projektdirektøren hos SKAT.
- Men vi er rigtig kede af, at man skal vente i mange timer. Derfor har vi også fuld fokus på problemerne, der bliver løst, så vi hurtigst muligt kan få ekspederet kunderne.
Ifølge SKAT er der registeret lange ventetider på telefonen og nogle steder på skattecentrene. Alligevel opfordrer Kristian Vengsgaard forhandlere og andre med problemer om at bruge SKATs særlige hotline: 72221242.