DSB har igen taget de problemfyldte IC4-tog ud af drift. Trafikforsker mener, at eltog er fremtidens løsning.
IC4-togene har nye problemer, og IC3-togene synger på sidste vers. Derfor er den rigtige løsning på store dele af det danske jernbanenet at købe og indsætte eltog. Det siger trafikforsker Alex Landex fra DTU-Transport.
- Strækningen mellem København og Flensborg er klar til eltog. Der kører lige nu dieseltog under køreledningerne. Og derefter kan man elektrificere til Esbjerg, siger han.
Og trafikforskeren fastslår samtidig, at det kræver hurtig handling fra politikerne, for IC3-togene holder ikke meget længere.
- IC3-togene blev sat i drift omkring 1990 og med et togsæts levetid på 20 til 30 år, vil de være udtjent omkring 2020, siger han.
- Derfor skal man have besluttet, hvilke strækninger, man vil have elektrificeret og derefter gå hurtigt i gang, så vi kan få udskiftet IC3-togene til elektriske tog, siger Alex Landex.
Han erkender, at der er tale om en stor udgift i omegnen af prisen for IC4-togene. Her kostede de 83 IC4-togsæt fem-seks milliarder, og prisen vil være nogenlunde det samme for et tilsvarende antal eltog.
- Man kan gøre ligesom man gjorde med s-togene. Her købte man et lille antal tog, og brugte dem som prototype til at finde fejlene, inden man købte den store serie, siger han.
Han understreger, at DSB lige nu står i en meget besværlig situation uden IC4-togene.
- At IC4 er taget ud af drift betyder, at DSB får en endnu mere presset materiel situation, hvor der vil være flere passagerer, de bliver nødt til at stå op, siger han.
- DSB har mulighed for at finde ud af, hvad der er galt, og få dem repareret hurtigt, hvis der er fejl på dem. Men på lang sigt skal DSB anskaffe flere tog, som kan erstatte IC3, siger Alex Landex.
/ritzau/