Fotokontrol skal sætte en stopper for udenlandske chaufførers ulovlige kørsel med varer i Danmark.
Fotokontrol skal sætte en stopper for udenlandske chaufførers ulovlige kørsel med varer i Danmark.
Sådan lyder er et fælles forslag fra chaufførernes fagforening og arbejdsgiverne i Dansk Transport & Logistik (DTL), skriver Politiken torsdag.
Det er tilladt for udenlandske chauffører fra EU-lande at transportere varer i begrænset omfang i Danmark, men både arbejdsgivere og ansatte har en mistanke om, at transporterne har taget et alt andet end såkaldt begrænset omfang.
- Prøv for eksempel at tage ind på rastepladsen ved Karlslunde syd for København. Der står som regel mellem 40 og 50 vogne, og blot to-tre stykker af dem er på danske plader, siger gruppeformand Jan Villadsen fra 3Fs transportgruppe til Politiken.
Bulgarske, rumænske og andre østeuropæiske chauffører får ifølge fagforbundet og arbejdsgiverorganisationen lønninger på helt ned til 5000-7000 kroner om måneden.
- Lønningerne er cirka en tredjedel af vore omkostninger, så det er nærmest umuligt at konkurrere med for danske vognmænd, siger DTL-direktør Erik Østergaard, der repræsenterer op mod 2300 transportfirmaer.
Det er tilladt for udenlandske chauffører at køre den såkaldte cabotagekørsel i Danmark. I forbindelse med at de afleverer gods her i landet, må chaufførerne ifølge EU's regler køre tre indenrigsture i Danmark i løbet af syv dage.
- Vi har absolut ikke noget mod cabotagekørsel. Det er fornuftigt, at lastvognene ikke skal køre tomme rundt, men reglerne bliver systematisk brudt, siger Jan Villadsen til Politiken.
Derfor vil fagforeningsmanden og modparten i DTL have fotosystem med nummergenkendelse, så politiet nemt kan se, hvor længe en udenlandsk chauffør har opholdt sig i Danmark.
Fotofælderne skal opstilles på strategiske steder som ved grænseovergange og Storebæltsbroen