Københavnske borgmestre er glade for KPMG-rapport. Warming erkender dog plads til forbedring i kontrollen.
Der er lettelse på borgmesterkontorerne i Københavns Kommune, efter at revisionsfirmaet KPMG nu stort set har renset den københavnske hjemmepleje.
Undersøgelsen blev iværksat efter, at TV2 i sommer med skjulte optagelser viste, hvordan nogle hjemmeplejere mere eller mindre systematisk snød ved at ændre tidsregistreringerne i de håndholdte computere - de såkaldte PDA'ere.
Men uanset de afslørende optagelser, så når KMPG samlet set frem til, at borgerne får de visiterede ydelser i den faglige kvalitet, som kommunen har fastlagt, og som hjemmehjælpsmodtageren har retskrav på.
Ligesom revisionsfirmaet mener, at leverandørerne i de to forvaltninger - Socialforvaltningen og Sundheds- og omsorgsforvaltningen - overordnet set udfører opgaverne i overensstemmelse med kommunens retningslinjer i forhold til eksempelvis PDA'ere.
- Jeg er glad og lettet over, at borgerne får den hjælp, de skal have, og at de generelt er tilfredse med det, lyder det fra Mikkel Warming (EL), borgmester i Socialforvaltningen, der er den ene af to forvaltninger med hjemmepleje.
Han erkender, at KPMG's eneste anke rent faktisk går på, at det i netop hans forvaltning halter, når det kommer til kontrollen af den faglige kvalitet samt udførelsen af opgaverne.
- Vi har en rimelig ung hjemmepleje, og vi vidste sådan set godt, at vi mangler noget på dokumentationsdelen, og det er vi i fuld gang med at forbedre, forklarer han.
Sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF) er også lettet.
- Det er med til, at jeg kan sove godt om natten, siger hun.
Spørgsmål: Men rapporten ændrer jo ikke på TV2's optagelser af snyd?
- Nej, men jeg vil gerne sige, at det TV2 viste, var, at man systematiks snød et bestemt sted i min forvaltning (Håndværkerhaven, red.). Derfor ville vi gerne se, om det gjaldt i hele kommunen. Og her får jeg med rapporten en ret god fornemmelse af, at tingene er i orden, siger hun.
/ritzau/