Frederiksberg Kommune indfører nu en såkaldt whistleblowerordning for at komme svindel og korruption til livs.
Der skal dæmmes op for kommunalt ansatte, der kræver et bundt pengesedler i bytte for en byggetilladelse, og borgmestre, der drikker dyre vine på skatteydernes regning.
I hvert fald i Frederiksberg Kommune, hvor man netop har indført en såkaldt whistleblowerordning.
Med ordningen får kommunens ansatte, borgere eller leverandører mulighed for at henvende sig anonymt til kommunen, hvis de får kendskab til svindel.
- I det private beskytter virksomhederne aktionærernes penge med whistleblowerordninger, men i dag kan det offentlige ikke beskytte skatteborgernes penge på samme måde, siger Katrine Lester (S), anden viceborgmester i kommunen.
- Snyd, svindel, korruption og nepotisme i det offentlige skal bekæmpes med alle midler, fastslår hun i en pressemeddelelse.
Ordningen gør, at anmelderen undgår at skulle frygte repressalier, som hvis det eksempelvis er ens chef, der bryder reglerne.
- Jeg forventer ikke, at det vil vælte ind med anmeldelser. Men nogle gange opdager vi sager om svindel, hvor man undrer sig over, at de ikke er blevet anmeldt til kommunen noget før, siger Katrine Lester og fortsætter:
- Men folk har måske ikke turdet underrette kommunen, fordi de var bange for konsekvenserne.
Det er kun ulovligheder og grove overtrædelser af reglerne, der falder ind under ordningen. Man vil altså blive afvist, hvis man vil anmelde sin kollega for at have taget en uregelmæssig rygepause eller gå ti minutter før tid.
Inspirationen kommer fra private virksomheder som for eksempel Lundbeck og Vestas, hvor whistleblowerordninger allerede eksisterer.
Om cirka en måned indfører Københavns Kommune en lignende ordning.
/ritzau/