LOLLAND-FALSTER: Tænk, hvis man kunne sætte sig ind i et tog på stationen i Nakskov og køre hele vejen til København uden at skifte. Den drøm har togrejsende haft i årevis, og lokale kræfter har også arbejdet på det. Uden den store succes.
Men nu skal der ske noget. Det har Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde besluttet. Udvalget, der hører under regionsrådet i Region Sjælland, har således pålagt det regionale trafikselskab Movia at være projektleder og igangsætte et udredningsarbejde, som også omfatter direkte tog mellem Nykøbing Sjælland og København.
Det er nemlig ikke ”bare lige” at indføre direkte forbindelser. På strækningerne er der forskellige signalsystemer, og nogle strækninger har køreledninger og andre ikke. Og så er der togsættene: Nogle kører på diesel, andre på batteri og atter andre bruger køreledninger.
Men der er som bekendt gang i en større opgradering af jernbanen flere steder - blandt andet med køreledninger - ligesom batteritog vinder frem. Og alt kan jo lade sig gøre, hvis viljen er til stede.
Forslag næste år
Så nu skal Movia altså lave et udredningsarbejde og komme med løsningsforslag - også til løsninger, ”som ikke er direkte forbindelser til selve København H, men som vurderes relevante”, lyder det i sagsfremstillingen. Analysen skal efter planen ligge klar i første kvartal næste år, hvorefter udvalget vil tage stilling til det videre arbejde.
Men det er ikke gjort med løsningsforslag fra Movia. der skal også sikres politisk opbakning. I første omgang vil regionen koordinere med Lolland og Odsherred kommuner, men også de øvrige kommuner i regionen skal tages med på råd.
Derudover vil regionen række ud til transportministeren og invitere ministeriet til enten at deltage i udredningsarbejdet eller i hvert fald at følge det.
”Samtidigt påbegyndes arbejdet med at skabe politisk forståelse for idéen bag direkte togforbindelser til København”, lyder det i sagsfremstillingen.
Kan ikke finansiere det
Og Lolland Kommune er klar til at bidrage med input, forsikrer borgmester Holger Schou Rasmussen (S).
At finde ud af, hvordan det skal løses - der er vi helt klart med, forsikrer han.
Men han lader også forstå, at det ikke er noget stort hjertebarn for ham.
- Jeg er lige så optaget af, at forbindelsen er hurtig og effektiv, og at man har en ordentlig infrastruktur. Når man så tager Lollandsbanen fra Nakskov, kan det godt være, man skal skifte i Nykøbing, men man skal bare kunne gå lige fra det ene tog til det andet, siger han.
Den manglende begejstring for et få en direkte forbindelse hænger dels sammen med, at Lollandsbanen nok ikke bliver elektrificeret lige med det første, og dels at kommunen ikke har råd til at skyde penge i projektet.
- Jeg kan ikke se, hvordan vi skal kunne finansiere et direkte tog fra Lolland til København. Og når vi taler om at forbinde landsdele er det en fælles infrastruktur, en fælles økonomi og et fælles ansvar, fastslår han.
Holger Schou RasmussenJeg kan ikke se, hvordan vi skal kunne finansiere et direkte tog fra Lolland til København.